Monday 21 April 2014

Petua Resdung - Daun pandan dan Limau nipis


Resdung adalah satu penyakit yang tidak menyenangkan. Masalah-masalah yang berpunca dari bahagian-bahagian badan seperti hidung, sinus, tekak, gigi, ruang mulut, paru-paru ataupun perut boleh menyebabkan nafas kita berbau. Ini kerana bahagian-bahagian tersebut mempunyai kaitan dengan ruang pernafasan.

Sinus yang merupakan salah satu daripada bahagian-bahagian tersebut, boleh menyebabkan nafas berbau apabila dijangkiti kuman. Bahagian ini merupakan ruang kosong pada bahagian tengkorak yang berhubung dengan ruang hidung.

Bila dijangkiti kuman, kahak kuning atau kehijauan akan mengalir ke ruang hidung yang kemudiannya akan menitis ke belakang tekak. Ini seterusnya menyebabkan pelbagai masalah dari sakit kepala, hidung tersumbat, sakit tekak, serak suara mahupun nafas berbau.

Punca lain ialah rinitis yang merupakan bengkak pada tisu bahagian hidung. Ia juga boleh dikatakan sebagai inflamasi atau radang pada membran mukus. Ini berpunca dari alahan atau infeksi pada bahagian hidung atau rongga sinus.

Sebagai langkah kesihatan, jika simpton – simpton di atas dikesan, seseorang itu perlu segera berjumpa dengan pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) untuk membuat pemeriksaan secara betul ke atas ruang hidung, sinus, mulut dan tekak supaya punca nafas berbau ini dapat dikesan dan diubati. Dibawah ini adalah antara petua dari orang-orang tua yang cukup mudah dan senang didapati.


Bahan-bahannya :


 
8 biji limau nipis









10 helai daun pandan

Cara-caranya :

Hiris daun pandan halus seperti bunga rampai. Perah limau nipis dan gaul kedua-duanya sehingga sebati. 



Sapu di bahagian muka. Jika ianya sebati dengan diri anda, tidak sampai 5 minit ulat resdung akan keluar melalui liang roma di kulit muka. Paling banyak ulat itu keluar melalui kening anda dan jika sangkut, tarik ajer ulat itu.



Lakukan 3 kali seminggu dan waktu yang seelok-eloknya ialah di antara 10 pagi hingga 3 petang kerana ulat-ulat itu cukup aktif. Campuran yang selebihnya boleh disimpan di dalam peti ais tetapi tidaklah sefresh pada yang baru. Elok letakkan kain hitam atas peha masa sapu sebab ulat ini attacted to black cloth.

Bagi yang kurang percaya dengan kaedah ini, ada satu lagi kaedah perubatan moden.

Petua Resdung - Daun pandan dan Limau nipis
Dengan mengamalkan pengambilan Set Resdung Shaklee, insya allah ia dapat membantu mengurangkan alergik yang di hidapi.

Bagi yang nak cuba set resdung ni, elok ambil ketiga-tiga set ni. Ni yang paling baik.

Aau pun kita juga boleh mengambil Vita-C Plus sahaja. Kalau berminat boleh hubungi nombor yang tertera di dalam gambar di atas.

Boleh juga direct message ke page Facebook https://www.facebook.com/Shaklee-PutrajayaDengkilBanting-1536406086418024/

ataupun

https://www.facebook.com/shakleebantingputrajayadengkil/
Disqus Comments