Saturday 4 May 2013

5 Ritual Pelik


SIFUDU (AFRIKA)

Pelik Upacara Lahir



Kelahiran bayi adalah peristiwa penting dalam semua budaya di seluruh dunia. Majlis itu ditandai dengan doa dan rahmat untuk mengalu-alukan ahli baru dalam keluarga. Tetapi kadang-kadang, ini upacara rahmat boleh pergi ke had yang pelik. Sifudu adalah adat penting diamalkan di suku kaum yang berbeza Afrika. Pada hari ketiga kelahiran kanak-kanak, saudara-mara berkumpul di pondok, memetik daun dari pokok Sifudu itu. Satu kebakaran kecil yang dibuat di tengah-tengah pondok dan daun Sifudu dibakar untuk menghasilkan membosankan asap nipis. Daun mempunyai aroma yang sangat pedas yang mengganggu mulut, hidung dan mata. Kemudian bayi yang dibawa oleh seorang wanita dengan kepalanya ke bawah dalam asap dan disampaikan beberapa kali melalui asap dan kemudian diserahkan kembali kepada ibu yang cepat berlalu kanak-kanak di bawah kakinya.

Adalah dipercayai bahawa upacara memastikan bahawa kanak-kanak itu tidak pernah mengalami ketakutan, timidness atau malu

SUTTEE (INDIA)

Ritual Kematian Aneh
Tidak ada tempat yang lebih dikenali daripada India apabila ia datang untuk bercakap mengenai kepercayaan pelik. Kepercayaan-kepercayaan yang pelik menimbulkan beberapa dunia ritual pelik. Salah seorang daripada mereka adalah adat yang terkenal Suttee.

Suttee atau pembakaran mayat sendiri melibatkan janda yang secara sukarela berada di sisi suaminya yang telah mati pada khawatirkan kayu api pengebumian beliau yang akan dibakar hidup-hidup dengan mayat.
Suttee adalah adat Hindu yang sangat lama diamalkan di India untuk beberapa abad sehingga ia telah diharamkan oleh British pada 1829.

Janda dianggap sebagai petanda buruk dalam masyarakat Hindu. Dia tidak dibenarkan untuk menghadiri perjumpaan sosial dan segala-galanya daripada sentuhan beliau kehadiran beliau dianggap sangat suci. Walaupun idea teras di sebalik adat pelik ini adalah untuk menyatukan kembali pasangan itu di akhirat, kebanyakan orang luar dan juga ramai orang India melihat ini hanya sebagai tidak berperikemanusiaan.

BLACKENING OF BRIDE (SCOTLAND)
Upacara Perkahwinan Pelik



Perkahwinan adalah salah satu peristiwa paling gembira dalam semua budaya dan negara. Majlis yang penuh dengan gelak ketawa, kegembiraan dan kebahagiaan. Tetapi ia boleh menjadi satu majlis kegilaan di Scotland.
Orang-orang Scotland tidak seperti mana-mana Eropah yang lain. Lelaki mereka memakai skirt dan mereka boleh membuat muzik keluar dari beg. Tetapi lebih pelik adalah apa yang mereka lakukan dengan pengantin baru berkahwin mereka. Bukan membuang beras, rakyat Scotland menyambut pengantin mereka dengan telur dan sos di mukanya. Mereka menggelar upacara pelik ini sebagai "menghitamkan pengantin".

"Menghitamkan pengantin" adalah sangat tua ritual pra-perkahwinan yang diamalkan di Scotland. Pengantin yang diambil oleh kejutan, atau sebaliknya oleh kejutan, seperti rakan-rakan dan keluarga menutup dengan mana-mana kasar mereka boleh fikirkan. Ia boleh jadi apa sahaja dari susu curdled, telur busuk, dan molases ke dalam lumpur dan sirap.


BURPING (EGYPT)
Ritual Makanan pelik

Walaupun sendawa dianggap biadap dan kurang ajar di Barat, orang-orang Mesir mempunyai mata yang berbeza pandangan. Di Mesir, sendawa adalah pujian tertinggi tetamu boleh kata-kata kepada kualiti makanan yang dibuat untuk mereka.


Jadi, sekarang anda mempunyai cara yang bagus untuk sila tuan rumah Mesir anda.



THE BULLET ANT GLOVES (SOUTH AMERICA)
Ritual Permulaan pelik





Permulaan adalah upacara yang menandakan pintu masuk ke dalam kumpulan atau masyarakat. Permulaan upacara yang diadakan di semua budaya untuk mengubah kanak-kanak ke dewasa. Contoh yang paling biasa termasuk majlis Kristian "pembaptisan" atau Hindu "diksha". Walaupun ia tidak mungkin bunyi seperti banyak kepada ramai orang, banyak budaya mempunyai cara yang agak menyakitkan permulaan. Salah satu yang paling melampau ini upacara pengenalan ditemui di kalangan orang-orang Mawe Amerika Selatan. Mereka menggunakan sengaja menyengat Semut peluru sebagai sebahagian daripada upacara permulaan mereka. The menyengat ini Semut Peluru begitu menyakitkan bahawa mereka berbanding dengan tembakan peluru, ini adalah di mana nama berasal dari.

Pertama semut dikumpul dan diberikan tidak sedarkan diri dengan menyimpannya dalam ubat pelali semula jadi. Kemudian beratus-ratus daripada mereka ditenun dalam sepasang sarung tangan yang dibuat daripada daun. Anak-anak ini kemudiannya diminta untuk memakai sarung tangan untuk sekurang-kurangnya 10 minit. The neurotoksik peluru semut lumpuh tangan dan menyebabkan kesakitan yang teramat sangat, malah lebih daripada sengat tarantula a. Anak-anak perlu mengulangi upacara selama 20 kali sebelum mereka menjadi "pahlawan".





Disqus Comments