Tuesday 28 May 2013

Pasangan wanita muslim pertama kahwin LESBIAN

Owh...Dunia sudah gila. Dua wanita Pakistan telah mencipta sejarah untuk menjadi pasangan pertama Muslim lesbian untuk berkahwin di UK.

Rehana Kausar, 34, dan Sobia Kamar, 29, menerima ancaman bunuh apabila mereka berkahwin di pejabat majlis sivil daftar semalam. Ditonton oleh peguam mereka dan dua rakan-rakan, pasangan itu memakai pakaian pengantin tradisional putih kerana mereka berkahwin di Leeds, West Yorks.

Pasangan itu, dari Lahore dan Mirpur kawasan di Pakistan, dengan serta-merta memohon suaka politik selepas majlis itu, yang mendakwa kehidupan mereka akan berada dalam bahaya jika mereka kembali ke negara asal mereka. Kedua-dua wanita berkata mereka telah menerima ancaman bunuh daripada parti pembangkang di Pakistan - di mana hubungan homoseksual adalah haram dan dianggap bertentangan dengan Islam.

Rehana Kausar, left, and Sobia Kamar
Rehana Kausar, kiri, and Sobia Kamar



Leeds Town Hall
Pasangan itu berkahwin di Leeds Town Hall
Sejak berita perkahwinan mereka awal bulan ini merebak, pasangan itu mendakwa mereka telah pun menerima ancaman bunuh dari dalam UK.

Ancaman yang diterima begitu besar walaupun pendaftar menasihatkan pasangan ini untuk memberi pemikiran yang serius kepada keputusan mereka untuk berkahwin.

Rehana yang bertemu Sobia di Birmingham apabila mereka kedua-dua pelajar, menyifatkan rakan kongsi beliau sebagai "pasangan jiwa" dan berkata mereka didalam percintaan.

Beliau menambah: "Negara ini membolehkan kita hak dan ia adalah satu keputusan yang sangat peribadi yang kami telah diambil.

"Ia adalah perniagaan tidak seseorang tentang apa yang kita lakukan dengan kehidupan peribadi kita.
Muslim lesbians getting wed
Romance ... Rehana and Sobia first met as students in Birmingham

"Masalah dengan Pakistan adalah bahawa semua orang percaya dia bertanggungjawab dalam kehidupan orang lain dan boleh membuat keputusan yang terbaik tentang moral orang lain.

"Tetapi itu bukan pendekatan yang betul dan kita berada dalam keadaan ini kerana ulama kami yang telah merampas masyarakat kita yang dahulunya ada nilai toleransi dan kebebasan individu dihormati."

Selepas menamatkan pengajian di Birmingham, pasangan itu mula hidup bersama-sama sebagai pasangan di Yorkshire Selatan, di mana mereka menghabiskan masa setahun sebelum membuat keputusan untuk berkahwin.

Undang-undang Pakistan tidak mengiktiraf perkahwinan jantina yang sama dan tidak ada undang-undang untuk menghentikan diskriminasi.

Disqus Comments