Saturday 19 August 2017

Ujian mata baru dapat mengesan penyakit Alzheimer 20 TAHUN awal

Ujian mata baru dapat mengesan penyakit Alzheimer 20 TAHUN awal


Ujian mata dapat melihat penyakit Alzheimer dua dekad sebelum gejala muncul, menurut kajian baru.
Penyelidik di Los Angeles menguji ujian pada 16 pesakit.

Membandingkan keputusan mereka untuk imbasan otak, ujian mata itu sama seperti berjaya mengesan mereka dengan dua kali jumlah plak yang membina dalam otak mereka.

Pakar mengatakan penemuan itu merupakan salah satu kejayaan terbesar dalam penyelidikan Alzheimer sehingga kini, menawarkan tanda pertama ujian kos efektif dan tidak invasif.

'Penemuan menunjukkan bahawa retina mungkin berfungsi sebagai sumber yang dipercayai untuk diagnosis penyakit Alzheimer,' kata pengarang utama senior kajian itu, Dr Maya Koronyo-Hamaoui, ahli bedah saraf di Cedars-Sinai.

Ujian mata baru dapat mengesan penyakit Alzheimer 20 TAHUN awal

'Salah satu kelebihan utama menganalisis retina adalah kebolehulangan, yang membolehkan kita untuk memantau pesakit dan berpotensi untuk perkembangan penyakit mereka.'

Sehingga kira-kira satu dekad yang lalu, satu-satunya cara untuk mendiagnosis seseorang secara rasmi dengan penyakit Alzheimer ialah menganalisis otak mereka selepas kematian.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, doktor telah menggunakan imbasan tomografi emosi positron (PET) dari otak manusia yang hidup, untuk mengenal pasti penanda penyakit.

Walau bagaimanapun, teknologi itu mahal, dan ujian itu menyerang, kerana pesakit perlu disuntik dengan pengesan radioaktif.

Pasukan Koronyo-Hamaoui menetapkan untuk mengenal pasti teknik yang lebih kos efektif dan kurang invasif.

Pasukan penyelidikan Cedars-Sinai bekerjasama dengan penyiasat di NeuroVision Imaging, Pertubuhan Penyelidikan Sains dan Industri Komanwel, University of Southern California, dan UCLA untuk menterjemahkan pendekatan penyaringan mata mereka yang tidak menular kepada manusia.

Untuk kajian ini, para penyelidik menjalankan percubaan klinikal pada pesakit 16 AD yang meminum larutan yang termasuk kurkumin, komponen semulajadi kunyit rempah.

Curcumin menyebabkan plak amyloid dalam retina untuk "menyala" dan dikesan oleh imbasan.
Pesakit kemudiannya dibandingkan dengan sekumpulan orang yang lebih muda, kognitif yang sihat.
Para penyelidik mendapati keputusan mereka adalah tepat seperti yang didapati melalui kaedah invasif standard.

Yosef Koronyo, rakan penyelidikan di Jabatan bedah saraf, berkata satu lagi penemuan penting dari kajian baru adalah penemuan plak amiloid di kawasan periferi sebelum retina yang diabaikan.

Beliau berkata jumlah plak di retina dikaitkan dengan jumlah plak di kawasan tertentu otak.

'Sekarang kita tahu di mana hendak mencari tanda-tanda penyakit Alzheimer sedini mungkin,' kata Koronyo.

Dr Keith L. Black, ketua Jabatan Bedah Neurosurgi Cedars-Sinai yang bersama-sama mengetuai kajian itu, berkata penemuan itu menawarkan harapan untuk pengesanan awal.

'Harapan kami ialah akhirnya imbasan mata siasatan akan digunakan sebagai alat pemeriksaan untuk mengesan penyakit itu cukup awal untuk campur tangan dan mengubah arah gangguan dengan ubat-ubatan dan perubahan gaya hidup,' kata Dr Black.

Fakta Alzheimer ataupun Nyanyuk


APA ITU ALZHEIMER?


Penyakit Alzheimer adalah penyakit progresif, degeneratif otak. Pembentukan protein yang tidak normal menyebabkan sel saraf mati. Ini mengganggu pemancar yang membawa mesej, dan menyebabkan otak mengecut.

APA YANG BERLAKU?


Apabila sel-sel otak mati, fungsi yang mereka berikan hilang. Ini termasuk memori, orientasi dan kemampuan untuk berfikir dan alasan. Kemajuan penyakit itu perlahan dan beransur-ansur.

Secara purata, pesakit hidup lima hingga tujuh tahun selepas diagnosis, tetapi ada yang mungkin hidup selama sepuluh hingga 15 tahun.

Gejala-gejala awal:


  1. Kehilangan memori jangka pendek
  2. Disorientasi
  3. Perubahan tingkah laku
  4. Perubahan emosi
  5. Kesukaran berurusan dengan wang
  6. Kesulitan membuat panggilan telefon
  7. Kesulitan mengikuti rancangan TV


GEJALA SELANJUTNYA:

Kehilangan ingatan yang teruk, melupakan anggota keluarga yang rapat, objek atau tempat yang biasa
Menjadi cemas dan kecewa kerana ketidakupayaan untuk memahami dunia ...
... Ini boleh membawa kepada tingkah laku agresif

Akhirnya kehilangan keupayaan untuk berjalan

Mungkin ada masalah makan dan minum

Majoriti pada akhirnya memerlukan penjagaan 24 jam
Disqus Comments