Blog Ohsem

History, Myth, Legend, Funny and more...

Bahaya amalkan Makjun yang kita tidak ketahui

Makjun mengandungi Steroid yang tersembunyi


Amalan memakan makjun sememangnya sinonim dengan adat orang Melayu. Amalan memakan makjun dapat membantu memberikan tenaga di samping dapat melancarkan aliran darah di dalam badan serta pelbagai lagi khasiat. Namun, tidak semua jamu baik untuk di amalkan kerana terdapat bahaya amalkan makjun yang kita tidak ketahui.

Bahaya amalkan Makjun yang kita tidak ketahui
imej dari Google

Makjun amalan orang kampung


Makjun sememangnya di kaitkan dengan amalan orang kampung. Setelah seharian berkerja di kebun, atuk-atuk kita ni akan berehat di kedai kopi sebelum pulang ke rumah. Ada juga yang balik ke rumah dahulu, kemudian pergi ngeteh di kedai.

Bila ngeteh di kedai, sambil minum teh secawan dan makan roti canai sekeping, atuk-atuk kita yang penat berkerja dari pagi ni makan lah makjun yang terdapat di kedai tu. Alasanya, badan penat. Lenguh sana sini. Jadinya, untuk hilangkan sakit-sakit badan ni, makanlah makjun.

Kiranya makjun ni dah macam pengganti ubat tahan sakit. Bila makan makjun je, hilang sakit semua. Umpama makan pil tahan sakit kan? Harga pun murah je. Tapi rasa dia, pedas, pahit, maung, semua ada.

Steroid di gunakan dalam makjun moden


Awal amalan memakan makjun oleh pengubat tradisional, mereka menggunakan bahan-bahan dari sumber alam. Namun seiring dengan kemodenan, makjun di hasilkan di dalam kilang. Apabila makjun mula di hasilkan di dalam kilang, bahan-bahan yang di gunakan itu mula bercampur dengan ubat-ubatan moden.


Dan apabila ubatan moden di gunakan, di khuatiri makjun ini telah menggunakan steroid sebagai bahan utama di dalamnya.

Apakah akibatnya jika atuk-atuk kita yang kuat berkerja tadi makan makjun moden ini yang mengandungi steroid di dalamnya?

Kemungkinan besar mereka boleh terkena serangan jantung atau juga strok barangkali.

Kisah pengguna makjun ini patut di jadikan ikhtibar


“JANGAN BELIKAN ABAH v**** TU LAGI”
Sejak Akhir tahun 2014 or awal 2015 (tak ingat) kami start bagi abah V****. Badan abah pon nampak sihat dan bertenaga jek. Tapi lepas lebih kurang setahun kot guna tiba-tiba mak telefon.. “Abah pesan ni.. jangan belikan abah V**** tu lagi. Abah taknak minum dah..” ringkas jek pesan mak. Kami mula-mula pelik tapi kami ikutkan aja. 
Lepas lama abah tak minum V**** pon badan abah elok sihat jek.. oklaa kot. Tapi kami rupanya tak tau cerita di sebaliknya. Huhuhu… 
Untuk kekalkan kecergasan badan selepas tak ambil V****, abah mula cari alternative lain sebab badan dia rasa tak sedap, rasa lemah lepas tak ambil V****. Kawan-kawan cadangkan dia ambil makjun. Maka abah pon bergantung harap kepada makjun ni. Badan terus jadi sihat, cergas buat kerja kebun dan macam macam lagi. Lepas setahun ambil makjun yang jenis peket-peket beli kat kedai runcit, pasar,etc ni, Abah tiba-tiba stop makan makjun. Bila stop.. system badan dia terus macam collapse dan bermula laa kisah abah sakit yang macam diceritakan sebelum ni. 
Rupanya abah sebenarnya suka jek makan V**** (VIVIX), badan dia rasa ok.. tapi suatu hari kawan dia tanya dia makan supplement apa sebab dia nampak ok jek. Abah jawap dia makan VIVIX. Kawan dia cakap “ooo..aku tau tu Jamal..mahal. RM4++” Abah pon terperanjat. Sebab dia tak tahu harga selama ni. Abah rasa dia dah susahkan anak-anak belikan dia vitamin mahal. Padahal kami share 5 beradik kot. Jadinya tak rasa beban pon kat kami.
Jadi abah kononnya taknak susahkan anak..suruh mak telefon cakap jangan belikan lagi, dia dah taknak. Huwaaa.. sedihnya.😭😭 Rupanya badan dia tak sedap bila tak ambil Vivix, lepas tu dia gantikan dengan makjun yang kandungan steroid sangat tinggi.
Masa kami jumpa pakar.. bukan 1 tau tapi 2 iaitu doktor pakar di KPJ Putri dan KPJ Pasir Gudang sahkan abah keracunan steroid, emak pon terkejut sebab emak pon tak tahu abah ambil makjun. Doktor nasihatkan makjun, ubat kuat, kopi –kopi 3 in 1 dan jus –jus yang kononnya function untuk kesihatan terdapat banyak kandungan steroid.
Bila kita stop ambil steroid tu macam penagih stop ambil dadah laa konsepnya. Sistem badan akan down sebab dah biasa dapat steroid tapi tiba-tiba tak dapat. Contoh lain, kalau hari-hari korang ambil nescafe, cuba sehari tak dapat ape rasa. Huhuhu..
Kalau korang bagi ibu bapa produk-produk makjun ke, kopi kesihatan ke jus2 kesihatan ke hati-hatilaa.. jangan sampai jadi macam abah kakpid nanti. Ambil masa sangat tau untuk sihat kembali..itupon kalau dapat detect laa..keracunan steroid ni boleh jadi teruk sampai effect buah pinggang tau. Naseb abah belum sampai ke tahap tu.
Kakpid pernah sembang dengan abah lepas dia dah sihat sikit.. “abah, kenapa abah stop makjun tu tiba-tiba?” Jawapan abah “sebab kawan-kawan abah yang sama-sama ambil makjun tu ade yang meninggal dan ada yang kene strok dah..” huwaaaaaa 
Akhirnya kami ambil kata sepakat supaya abah minum VIVIX semula.. dan kami pon dah tanya kat doktor pakar di KPJ ni dan katanya VIVIX selamat untuk diambil as supplement untuk abah. Phewww lega.. abah pon semakin lama semakin ok dan beransur pulih. 
Macam mana ibu bapa sentiasa nak yang terbaik untuk anak-anak..begitu juga kami as anak-anak. Nak yang terbaik untuk ibu bapa. Memang kakpid akui VIVIX tu agak mahal, tapi khasiatnya memang bagus. Dulu time abah ambil VIVIX ni sampai dia berhenti merokok tau sampai sekarang. Kalau taknak rasa terbeban share laa dengan adik beradik macam kakpid buat, jadi sorang tak sampai RM100 pon keluarkan duit beli VIVIX. Tahan lebih 1 bulan. So..bukan tiap-tiap bulan pon kene keluarkan duit belikan diorang supplement. Renung-renungkan tau…

Vivix bantu tingkatkan imuniti badan, guna bahan organik


Vivix Shaklee ialah campuran botanik daripada tunbuh-tumbuhan yang kaya dengan sifat anti oksida, malah kandungan bahan anti oksidanya sangat tinggi. Bahan utama termasuk:

  • Muscadine Grape
  • European Elder Berries
  • Purple Carrot
  • Polygonum Cuspidatum
Bahaya amalkan Makjun yang kita tidak ketahui

Bahaya amalkan Makjun yang kita tidak ketahui


Promosi Vivix


Kebaikan Vivix ni sebenarnya banyak. Yang paling penting ia tidak menggunakan bahan kimia. Vivix hanya menggunakan campuran buah-buahan sahaja. Ia dapat menjamin kesihatan kita yang berpanjangan.

Vivix juga elok di amalkan tidak kira peringkat umur. Insya allah ia dapat membantu melawan penyakit yang ada di dalam badan kita.

Saya cadangkan kita hadiahkan kepada orang tua kita. Bincang dengan adik beradik, kumpul sorang RM100, hadiahkan Vivix ni. Elok pun elok. Sihat lagi orang tua kita.

Dah alang-alang nak beli tu, kita belikan sekali 2 botol. Ada diskaun 5% lagi! Di mana nak beli? Meh Wasap 017-8125655. Kalau ada yang nak jadi ejen pun boleh tolong register kan.

Bahaya amalkan Makjun yang kita tidak ketahui


1 Komentar untuk "Bahaya amalkan Makjun yang kita tidak ketahui"

Kandungan makjun yang kita tak pasti... entah apa dia campur kan...

Terima Qaseh Daun Qeladi
Kalau Sudi, Komen Lagi

 
Copyright © 2014 Blog Ohsem - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info