Blog Ohsem

History, Myth, Legend, Funny and more...

Petua Resdung - Daun pandan dan Limau nipis


Resdung adalah satu penyakit yang tidak menyenangkan. Masalah-masalah yang berpunca dari bahagian-bahagian badan seperti hidung, sinus, tekak, gigi, ruang mulut, paru-paru ataupun perut boleh menyebabkan nafas kita berbau. Ini kerana bahagian-bahagian tersebut mempunyai kaitan dengan ruang pernafasan.

Sinus yang merupakan salah satu daripada bahagian-bahagian tersebut, boleh menyebabkan nafas berbau apabila dijangkiti kuman. Bahagian ini merupakan ruang kosong pada bahagian tengkorak yang berhubung dengan ruang hidung.

Bila dijangkiti kuman, kahak kuning atau kehijauan akan mengalir ke ruang hidung yang kemudiannya akan menitis ke belakang tekak. Ini seterusnya menyebabkan pelbagai masalah dari sakit kepala, hidung tersumbat, sakit tekak, serak suara mahupun nafas berbau.

Punca lain ialah rinitis yang merupakan bengkak pada tisu bahagian hidung. Ia juga boleh dikatakan sebagai inflamasi atau radang pada membran mukus. Ini berpunca dari alahan atau infeksi pada bahagian hidung atau rongga sinus.

Sebagai langkah kesihatan, jika simpton – simpton di atas dikesan, seseorang itu perlu segera berjumpa dengan pakar telinga, hidung dan tekak (ENT) untuk membuat pemeriksaan secara betul ke atas ruang hidung, sinus, mulut dan tekak supaya punca nafas berbau ini dapat dikesan dan diubati. Dibawah ini adalah antara petua dari orang-orang tua yang cukup mudah dan senang didapati.

Bahan-bahannya :

 
8 biji limau nipis









10 helai daun pandan

Cara-caranya :

Hiris daun pandan halus seperti bunga rampai. Perah limau nipis dan gaul kedua-duanya sehingga sebati. 



Sapu di bahagian muka. Jika ianya sebati dengan diri anda, tidak sampai 5 minit ulat resdung akan keluar melalui liang roma di kulit muka. Paling banyak ulat itu keluar melalui kening anda dan jika sangkut, tarik ajer ulat itu.



Lakukan 3 kali seminggu dan waktu yang seelok-eloknya ialah di antara 10 pagi hingga 3 petang kerana ulat-ulat itu cukup aktif. Campuran yang selebihnya boleh disimpan di dalam peti ais tetapi tidaklah sefresh pada yang baru. Elok letakkan kain hitam atas peha masa sapu sebab ulat ini attacted to black cloth.
44 Komentar untuk "Petua Resdung - Daun pandan dan Limau nipis"

campuran tu bleh guna brapa lama ye?

1 minggu ok lagi. Tapi da kurang efektif

salam...kalau x serasi mcm mane?

Ini kaedah DIY (Do it yourself).. dengan menggunakan bahan-bahan semulajadi, ianya boleh mengubati pelbagai masalah kesihatan.. cumanya kita tidak tahu khasiat bahan-bahan itu sahaja.. perkongsian yang menarik.. sharing is caring..

Salam...kaedah ni kena buat sampai bila?

Kalau sesiapa ada Resdung ,boleh cuba ubat resdung bella formula. Kesan pengurangan seawal 3 hingga 7 hari, Insyaallah dengan izin Allah. Boleh layari http://www.ubat-resdung.com utk tempahan.

This comment has been removed by the author. - Hapus

salam sejahter, pemilik blog dan pembacak sekalian.

saya ingin menghulurkan bantuan, kepada sesiapa yg bersedih penyakit resdung masih gagal diubati, saya mengesyorkan rawatan yg sudah lama menjadi pilihan ramai ini. Dijemput kalian melewati website ini:

rokokresdung.com

semoga tidak keberatan. Terima kasih.

Memang mengganggu kehidupan masalah resdung ni. Lebih2 lagi kalau yang asyik bersin dan berair hidung.

saya ada kongsikan tips dan petua mujarab untuk pesakit resdung
-----> Terseksa & Malu Akibat Resdung Teruk. Apa Nak Buat? | Diari Mama

Ada sesiapa dah cuba dan berjaya keluar ulat?

Buat tak jd pun hahaha mcm tipu ja...

Buat tak jd pun hahaha mcm tipu ja...

Assalam , masalah resdung memang sangat menganggu bukan ?Jangan ambil mudah dengan masalah resdung ini tau ! Ada cara untuk Mengatasi Masalah Resdung Dengan Cara Yang Berkesan Dan Selamat
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Assalam , masalah resdung memang sangat menganggu bukan ?Jangan ambil mudah dengan masalah resdung ini tau ! Ada cara untuk Mengatasi Masalah Resdung Dengan Cara Yang Berkesan Dan Selamat
Anda mesti sayangkan diri anda kan ??Jom lah sama sama kita berubah untuk kehidupan yang lebih baik .Sekiranya anda ada apa apa kemusykilan atau pertanyaan berkenaan masalah kesihatan anda , jangan tangguh tangguh lagi untuk hubungi saya (Whatsapp +60107096284 Aini)

Da try daa..tpi mcm teda kluar ulat resedung pn..(mmber jdi bahan uji kaji bab katanya muka slalu gatal2).hehehe..
Mcm mn ni?petua lain???

Da try daa..tpi mcm teda kluar ulat resedung pn..(mmber jdi bahan uji kaji bab katanya muka slalu gatal2).hehehe..
Mcm mn ni?petua lain???

MAS GUN" SANG AHLI GURAH DAN KONSULTAN SUPRANATURAL........HADIR DI BATAM.....MENGADAKAN PROGRAM SOSIAL KEMASYARAKATAN UNTUK MEMBANTU MASYARAKAT BATAM DAN SEKITARNYA AGAR LEBIH SEHAT DAN HIDUP DAMAI SEJAHTERA..........MAU GURAH GRATISSS........MAU KONSULTASI SUPRANATURAL GRATISSSS....... DATANG AJA KE TEMPAT "MAS GUN" DIJAMIN PUAS.........!!!!!
"MASIH NGGAK PERCAYA...........BUKTIKAN SEKARANG JUGA................!!!!!!
KUNJUNGI KAMI DI ALAMAT: PERUM AIRMAS MANDAR PARADISE BLOK F NO.09 BATU AJI-BATAM KEPULAUAN RIAU.
HP. 0856 6830 3029 (Harus konfirmasi dulu sebelum datang, sebab "mas Gun" sangat padat jadwalnya)
EMAIL: nananggunturwibisono@gmail.com.

Apa Itu Terapi Gurah?

Gurah adalah cara pengobatan tradisional untuk mengeluarkan lendir dari dalam tubuh dengan menggunakan ramuan herbal yaitu berupa ekstrak daun Srigunggu (Clerodendron Serratum). Caranya dengan meneteskan cairan ekstrak daun Srigunggu ke mulut atau lubang hidung Dalam perkembangannya, herbal yang digunakan tidak melulu daun Srigunggu. Beberapa terapis menggunakan jenis dedaunan dari tumbuhan berkhasiat lainnya.

Tujuannya juga mengalami perkembangan, dari yang semula untuk membersihkan tenggorokan kini semua organ yang menghasilkan lendir bisa dibersihkan. Tak terkecuali untuk vagina, gurah diklaim bisa mengatasi keputihan atau sekedar mengurangi lendir supaya sensasi 'keset' lebih terasa. Daun Srigunggu merupakan salah satu herbal yang paling banyak digunakan untuk gurah, karena memang dari ekstrak tanaman inilah terapi gurah berkembang. Khasiatnya juga sudah dibuktikan secara ilmiah dan banyak dibuat dalam bentuk suplemen kapsul gurah.

Penelitian yang membuktikan hal itu dilakukan tahun 2005, oleh Prof dr Soepomo Soekardono, SpTHT-KL(K) dari Fakultas Kedokteran Universitas Gadjah Mada. Dalam kesimpulannya disebutkan gurah dengan ekstrak daun srigunggu efektif meredakan gejala rinosinusitis kronis seperti ingus berlebih, bersin dan hidung tersumbat.

“Penelitian pada rhinitis khronis dengan memakai gurah menunjukkan bahwa sesudah digurah transport mukosilia melambat dibanding sebelum digurah dari hari kedua sampai hari kesepuluh," ujar Prof Soedomo

Manfaat Gurah
1.Mengobati berbagai macam penyakit:

TBC, asma, sesak nafas, mengguk (batuk terus menerus), sakit paru-paru.
Sakit kepala, mudah pusing, stress, migren.
Flu, pilek, alergi debu, sinusitis, hidung meler berkepanjangan.
Darah tinggi, gangguan lambung, saluran pernafasan, saluran pernafasan dll.

2.Membuat suara jadi keras, nyaring dan panjang (sangat baik untuk penceramah, reporter, pengkhotbah, pembawa acara, guru dll).
3.Menjadikan suara merdu, bersih, halus dan empuk (sangat baik untuk penyanyi, qori-qoriah).
4.Menambah volume paru-paru dan memanjangkan nafas (sangat baik untuk pengolah nafas tenaga dalam, meditasi, beladiri, atlet, olahragawan, pesemnam).
5.Otak tambah cerdas, pintar dan lebih pandai (sangat baik untuk siswa, mahasiswa dan santri).

GURAH secara langsung.
Caranya dengan meneteskan ramuan tanaman khusus ke dalam hidung. Khasiat ramuan tersebut membuat syaraf tubuh bereaksi mendorong dan mengeluarkan lendir kotor, berkuman penyakit, beracun (kopi, rokok, alkohol dll). Lendir akan keluar lewat rongga hidung dan mulut.

PENGOBATAN SUPRANATURAL BERSAMA" MAS GUN"
"MAS GUN" juga melayani konsultasi non medis/supranatural diantaranya:
1. Mengakurkan pasangan suami istri yang akan bercerai
2. menaklukkan hati istri tua bagi yang poligami.
3. anti selingkuh, agar pasangan anda setia terhadap anda
Dan lain-lain masih banyak lagi.......silahkan aja datang langsung ke tempat "MAS GUN" UNTUK LEBIH JELASNYA........I
"INGAT......PENGOBATAN INI GRATIS BAGI ORANG YANG BENAR-BENAR TIDAK MAMPU......DAN SEIKLASNYA BAGI ORANG YANG KAYA/MAMPU........TERIMA KASIH.......SALAM HORAMAT DARI "MAS GUN"....WASSALAM"

Menipu laaa kome nii,,,I dah buat xjadi2 punn,,,nok menipu pun agak2 larrrr,,,ishhh ishhhhh ishhhhhh

Bkn 5 mnt aku tunggu stu jam x ad.seko pon kluo agk2 ler nk temberang pon..wt buang wit ak jer ingin limau tu dpt kt mna.ehhh....aje tumpo..

Aku prnah buat 2 kali cara ni...tp kecewa....x kuar pom ulat resdung ...huhuhuh

Mcm2 ubat dah mkn
Sabun resdung pn dah cuba
Tapi hampa
Duit juga habis hahah

g try cari ubat kg ada menyediakan rawatan resdung mengunakan biji terung bulat khas tuk ubat resdung.Nnt dia asapkn kt muka n hidung mmg kuar ulat resdungnya.

Bukan dia penipu,korang yang buat cara salah. Dia bukannya takat sapu kat muka tunggu kering terus ulat tu keluar.

Bru buat td . Xjd gk. X gahan pedih . 5 mnit tros cuci muka

Try sapu dulu muka tu dengan air limau purut pekat selama beberapa minit. Buat urutan kat muka. Akan rasa pedih sikit. Pastu baru sapu daun-daun tu kat muka. Xpayah lama2. Max 5 minit. Ulat2 tu kecik, kena orang lain buatkan.

Macam tau je makcik gan anak anak dia (gambar) yang ubat resdung tu lupa dah dah 7 lapan dulu penah pegi sini rasanya
Boleh bagi no phone @ Alamat dia tak
Hilang dah dari simpanan
lama sangat tak pegi

Macam tau je makcik gan anak anak dia (gambar) yang ubat resdung tu lupa dah dah 7 lapan dulu penah pegi sini rasanya
Boleh bagi no phone @ Alamat dia tak
Hilang dah dari simpanan
lama sangat tak pegi

Dah buat tadi, alhamdulillah.Mula2 satu muka gatal dan kepala gatal.Saya tunggu sampai kering.Kemudian saya gosok muka dan biarkan serdak2 atas kain hitam.Saya buang dalam singki serdak2.
Saya dapat lihat ulat2 kecil macam hama atas kain hitam berwarna putih.
Terima kasih kerana share, semoga yg share ni dapat pahala.
Saya akan cuba amalkan.

dah ikut praturan xkeluar pun...siap pggil menber yg byk resdong pun tk jdi....hampehh,,,sy cuba guna kanta pun xkluar ulat ....resepi dia mgkin tk bg kot...hamba yg kcewa

lina klo btl anda ada gambar tk...blh whatsap sy

kat mane nak cari rawatan cara ni di kl?sy penah buat skali di johor 16thn dlu.mmg ulat keluar.cara ni mmg puashati.kalu tau tlg pm sy 0172818480

Sy xtau la buat sendri berkesan ke x. Tp kalau pergi buata rawatan yg mcmni ketempat yg betul mmg berkesan.mmg betul kluar ulat kecil2. Xtipu... Sy buat kat Kelantan. Sekarang ni sedamg mncari rawatan yg sama kt KL. Sape2 tau tlg bagi alamat daj nombor. Website page ke blh gak. Tq ye

Sy xtau la buat sendri berkesan ke x. Tp kalau pergi buata rawatan yg mcmni ketempat yg betul mmg berkesan.mmg betul kluar ulat kecil2. Xtipu... Sy buat kat Kelantan. Sekarang ni sedamg mncari rawatan yg sama kt KL. Sape2 tau tlg bagi alamat daj nombor. Website page ke blh gak. Tq ye

Yg ade kt kL. Dtg je trs kt dlm musuem negara... kt sna ade perawatan resdung tradisional... tq...

Yg tk caye bnda ni betul... layan youtube je... gambar makcik kt atas tu ada kt vidio

Kelamtan kat mane & Nama bmh tu. saya nak cuba

Area Melaka mana ada rawatan resdung yg betul² boleh sembuh ?

Terima Qaseh Daun Qeladi
Kalau Sudi, Komen Lagi

 
Copyright © 2014 Blog Ohsem - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info