Friday 31 May 2013

Bangkai Mammoth dijumpai dan masih mempunyai darah

Incredible find ... sceintist next to carcass of mammoth


Bangkai mammoth berusia lebih kurang 10.000 tahun telah ditemukan dengan darah masih dalam pembuluh darah. Binatang kuno ini ditemukan di kepulauan Novosibirsk di luar pantai utara Siberia.

Para penyelidik dari Universiti Yakutsk sangat terkejut semasa mereka memecahakan ais di atas bangkai itu dan darah mengalir keluar. Sebuah kesepakatan telah ditandatangani untuk memberikan ilmuwan Korea Selatan hak eksklusif untuk mengkloning mammoth.

Blood ... researchers were stunned when blood flowed from ancient remains
Darah mammoth yang di masukkan di dalam tabung uji

Hwang Woo Suk, seorang saintis sel stem yang menciptakan anjing pertama di dunia klon pada tahun 2005, berkata bahawa apabila tisu telah dirawat dengan proses pemindahan nuklear, telur akan diimplan ke dalam rahim gajah hidup untuk mengandung 22 bulan.

Semyon Grigoriev, pengerusi Muzium universiti Mammoths dan ketua ekspedisi, berkata: "serpihan tisu otot, yang kita dapati daripada badan, mempunyai warna merah semula jadi daging segar.

Expedition ... fragments of muscle tissue found
serpihan tisu otot ditemui

"Alasan untuk pemeliharaan itu adalah bahawa bahagian bawah badan itu yang mendasari (sic) di dalam ais tulen, dan bahagian atas telah ditemui di tengah-tengah tundra. "Kami mendapati batang berasingan daripada badan, yang merupakan bahagian yang paling teruk dipelihara." Suhu adalah sepuluh darjah Celsius di bawah sifar apabila mammoth ditemui, jadi penemuan darah cecair adalah satu kejutan.

Clone ... scientists are excited about the possibility of recreating wolly mammoths

Grigoriev berkata: "Ia boleh dianggap bahawa darah mammoths mempunyai beberapa ciri-ciri Cryo-pelindung. "Darah adalah sangat gelap, ia dijumpai di dalam rongga ais di bawah perut dan apabila kita patah rongga dengan memilih, darah datang berlari keluar."
Disqus Comments