Tuesday 4 February 2014

[Kesihatan] 8 makanan super untuk kesihatan prostat



Diet yang baik untuk jantung anda juga baik untuk prostat anda, yang bermaksud Asia atau pendekatan Mediterranean untuk makan seperti buah-buahan dan sayuran , mudah di daging merah dan makanan makan dengan lemak yang baik. Untuk mengekalkan kesihatan prostat anda menyemak beberapa makanan yang paling berguna di bawah .

Kacang Brazil
Semua jenis kacang, orang asli Amerika Selatan ini adalah sumber yang kaya dengan selenium yang penting untuk kesihatan prostat. Malah, hanya satu auns kacang Brazil boleh mengandungi sebanyak 10 kali ganda RDA untuk selenium. Kajian telah menunjukkan bahawa pengambilan selenium dikaitkan dengan penurunan risiko kanser prostat. Kacang Brazil juga merupakan sumber yang sangat baik daripada zink, satu mineral lebih yang memainkan peranan penting dalam mengekalkan prostat yang sihat . Kandungan lemak tepu yang tinggi kacang ini mencadangkan mengehadkan penggunaan anda untuk hanya beberapa auns setiap minggu , tetapi kerana mereka adalah seperti satu makanan super ketika datang ke selenium, yang adalah semua yang anda perlukan untuk membantu menggalakkan kesihatan prostat.

Brokoli
Ia mengandungi jumlah yang tinggi sulforaphane fitonutrien dan indoles , kedua-duanya mempunyai ciri-ciri anti-kanser. Satu kajian yang diterbitkan mendapati bahawa carbinol indole , yang berlaku secara semula jadi dalam brokoli menindas pertumbuhan sel-sel kanser prostat dan menghalang pengeluaran prostat antigen tertentu. Penyiasat mendapati bahawa makan brokoli lebih daripada sekali seminggu boleh mengurangkan kemungkinan membangunkan peringkat III dan IV kanser prostat dengan 40 peratus. Jika sayur-sayuran yang dimasak lebih lama daripada lima minit, kebolehan anti-kanser yang pudar. Sebelum memasak memotong berbentuk bunga menjadi kepingan dan biarkan mereka menduduki kira-kira 5 minit. Ini membolehkan elemen kanser mencegah untuk membentuk sebelum memasak, kerana haba denaturasi enzim yang menyebabkan proses berlaku. Untuk meningkatkan nilai sihat brokoli , tambah minyak zaitun dara , bawang putih segar dan cili merah .

Teh hijau
Kuasa teh hijau adalah disebabkan oleh sebatian antioksidan dipanggil catechin , yang telah ditunjukkan untuk memusnahkan virus-virus tertentu dan bakteria, meningkatkan imuniti dan melawan kanser prostat. Penyelidikan telah menunjukkan bahawa polifenol teh hijau ketara boleh merendahkan tahap penanda biologi untuk kanser prostat. Catechin teh hijau juga boleh membantu lelaki yang mempunyai luka-luka prostat kanser pra, yang berjaga-jaga risiko yang tinggi mendapat kanser prostat. Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang minum sekurang-kurangnya 3 cawan teh hijau sehari mempunyai risiko dikurangkan kanser prostat. Pakar-pakar telah mendapati bahawa sebatian teh hijau mengganggu aktiviti enzim yang mempunyai peranan dalam memulakan kanser prostat. Sebatian-sebatian ini juga mendorong sel-sel kanser prostat untuk memusnahkan. Catechins membantu untuk membaiki DNA yang rosak yang sebaliknya boleh mencetuskan pertumbuhan kanser.

Cendawan
Cendawan Asia mengandungi lentinan , sejenis glucan ß yang telah menunjukkan ciri-ciri anti-kanser. Cendawan Asia juga mengandungi antioksida yang dipanggil ergothioneine . Kelebihannya mengenakan antioksida yang kuat untuk melindungi sel-sel di seluruh tubuh, termasuk prostat. Satu kajian baru-baru ini mendapati bahawa ergothioneine memberikan perlindungan kepada sel-sel daripada kerosakan yang dikaitkan dengan toksin dan bahan-bahan lain .

Delima
Khususnya , delima kaya dengan antioksidan dan fitonutrien yang dipanggil ellagitannin yang amat membantu dalam mempromosikan kesihatan prostat. Kajian menunjukkan bahawa ekstrak buah delima boleh melambatkan pengeluaran sel-sel kanser prostat dan segera sel-sel untuk memusnahkan diri mereka sendiri. Dalam kajian lain , ellagitannins telah menunjukkan bahawa mereka boleh mengganggu pertumbuhan saluran - penting darah baru f untuk tumor prostat berkhasiat. Walaupun delima itu sendiri boleh menjadi satu cabaran untuk makan, jus delima adalah sedia ada sebagai pilihan popular .

Benih labu
Biji labu menawarkan beberapa manfaat kesihatan yang unik untuk prostat , terutama bagi mereka yang mempunyai hipertropi benign prostat. Bantuan minyak biji labu ' menghalang hormon dari mencetuskan pendaraban sel-sel prostat. Minyak ini juga mengandungi karotenoid dan asid omega lemak. Kajian menunjukkan bahawa lelaki yang mempunyai tahap yang tinggi karotenoid dalam diet mempunyai risiko dikurangkan pembesaran prostat . Satu lagi nutrien yang dijumpai dalam biji labu adalah zink, yang juga dikaitkan dengan kesihatan prostat. Satu kajian baru-baru ini menunjukkan bahawa zink melindungi terhadap perkembangan kanser prostat.

Salmon
Asid lemak omega adalah nutrien penting untuk menyokong kesihatan prostat dan cara berkhasiat untuk mendapatkan asid lemak ini adalah dengan salmon. Kajian telah mendapati bahawa asid lemak omega-3 dalam pembangunan perlahan ikan tumor prostat dan perkembangan pada lelaki yang telah mempunyai isu itu. Hasil kajian melaporkan bahawa makan salmon sekurang-kurangnya sekali setiap minggu mungkin mengurangkan risiko kanser prostat maju walaupun ia kecenderungan genetik . Satu soalan mengenai salmon ialah sama ada untuk membeli ikan ternak atau liar. Kajian menunjukkan bahawa salmon liar adalah pilihan yang lebih sihat.

Tomato
Tomato adalah sumber lycopene. Ia adalah antioksidan yang kuat yang telah membuktikan dalam kajian untuk mempunyai ciri-ciri yang meningkatkan kesihatan prostat. Potensi antioksidan tomato ' meningkatkan bila diproses . Pes itu tomato , sup , sos atau jus menawarkan perlindungan yang lebih antioksidan untuk prostat daripada melakukan yang segar. Keputusan kebanyakan kajian menunjukkan bahawa produk tomato diproses benar-benar meningkatkan kesihatan prostat. Penyelidik mengatakan bahawa hanya satu hidangan produk tomato setiap hari boleh melindungi daripada kerosakan DNA yang menetapkan peringkat untuk kanser prostat. Tomato juga membantu untuk menguruskan prostatik benigna hipertropi.
Disqus Comments