Friday 26 April 2013

Memoir Datin Seri Wan Azizah

Bab 1/6 : Kenapa Kak Wan ingin ceritakan

Ramai yang bertanya, ramai juga yang ingin tahu. Namun apabila memikirkan tiada keperluan bagi membicarakannya saya memilih untuk diam sahaja sebelumnya. Terfikir juga saya, sampai bilakah semuanya harus saya pendam sahaja? Indah, manis, sedih, geram, marah, kasihan, meluat dan jijik semuanya ada. Ia adalah sebahagian daripada aturan Allah kepada kami sekeluarga dan saya redha, cuma di sana ada tuntutan bagi kita sebagai hambaNya agar sentiasa berusaha membuang segala kefasadan dan mengambil segala kebaikan. Saya adalah seorang wanita biasa yang mempunyai keinginan dan impian tersendiri. Bezanya cuma, saya adalah isteri kepada seorang lelaki bernama Anwar Ibrahim.

Pernah saya ditanya oleh teman-teman, “Bagaimana Kak Wan berjumpa dan akhirnya berkahwin dengan Dato Seri?” Ada juga yang bertanya, “Apakah Dato Seri yang memikat Kak Wan atau sebaliknya?” Saya hanya menjawabnya dengan sebuah senyuman.


Anak-anak dan cucu semasa perkahwinan Ihsan dan Syaheedah

Tidak kurang tertanya, “Bagaimanakah Kak Wan menghadapi ujian yang paling berat apabila Dato Seri dituduh, dilucutkan jawatan, dipukul ganas dan dipenjarakan? Bagaimana pula anak-anak Kak Wan menerimanya?” Saya terfikir, bagi menjawabnya secara lisan pastinya banyak keterbatasan yang wujud. Lantas saya fikir sesuai jika saya anyam katakata tersebut di atas lembaran kertas dan menjawab secara bertulis kepada tuan puan sekalian.


Bersama Hana, umur 1.

Bukanlah mahu membuka pekung di dada, bukan juga mahu bermegah-megah. Cukup sekadar ia dianggap sebagai sebuah perkongsian, daripada seorang wanita biasa, ibu kepada enam anak, yang pernah menjadi seorang doktor perubatan, yang pernah menjadi suri rumah kepada seorang suami, pernah menjadi isteri kepada Timbalan Perdana Menteri dan pernah juga menjadi seorang isteri kepada banduan politik yang terpenjara dan terpisah daripada sentuhan kasih sayang seorang suami selama enam tahun lamanya!

Bagi sesetengah pasangan, perpisahan yang memakan masa beberapa hari sudah mengundang resah gelisah. Bayangkanlah pula perpisahan yang dipaksa ini menyebabkan kami sekeluarga tidak dapat berhubung, tidak bertanya khabar, tidak mengetahui kondisi kesihatan beliau, sudah makan atau belum, bagaimana pula dengan ubat-ubatan yang perlu beliau ambil? Hanya Allah yang maha mengetahui, dan janganlah disamakan mereka yang sudah diuji dengan mereka yang belum teruji. 



Anwar bersama Izzah, Nuha dan Ihsan

Paling pilu, apabila anak yang bertanya dalam rengekan, “Mama, papa di mana?” Ditanya lagi, "Mama, bila papa akan balik?" Diberi sebuah harapan, “Mama, nanti Bila papa balik kejutkan kami ya?” Semua soalan itu saat ditanya oleh anak-anak terutama anak yang bongsu bagaikan sembilu yang menusuk kalbu. Jika diikutkan hati dan perasaan wanita saya, pasti tiada lagi senyuman yang mampu saya hadiahkan buat mereka.

Apabila mereka sudah sedar ataupun tersedar di tengah malam, segera terpancur daripada mulut mereka, “Papa sudah balik, mama?” Namun ada soalan yang tidak pernah ditanya oleh anak-anak kami, “Apakah papa sudah tidak sayangkan kita, mama?”

Kerana mereka tahu, betapa dalam kasih papa pada mereka. Betapa papa mereka adalah papa yang terbaik di dunia ini kepada mereka. 
Saya tabahkan hati, cekalkan jiwa. Sekalipun hati dan sanubari remuk redam mendengar soalan-soalan keramat itu daripada anak-anak kami. Kerana saya tahu, andai saya tewas, mereka juga tewas. Mungkin juga, suami saya akan tewas. Doa munajat terapi terbaik, 
hanya kepada Allah dipisahkan saya bertawakal selain daripada usaha yang dijalankan. 


Sekeluarga semasa harijadi Hana, umur 3

Ya, enam tahun bagi sesetengah orang mungkin angka yang kecil dan tidak bermakna. Enam tahun mungkin sangat sekejap berbanding dengan tahanan lain yang memakan masa berbelas malah berpuluh tahun. Namun atas dakwaan dan kesalahan apa dan mana membuktikan beliau perlu direguk mendekam di dalam penjara selama itu? 


Tuduhan demi tuduhan direka cipta dan jalan buntu menimpa sehingga akhirnya mereka terpaksa menjadikan undang-undang negara sebagai badut sarkas di bawah telunjuk mereka. Saya bukan pemain politik atau politikus, saya tidak pernah mempunyai cita-cita menggunung yang mahu didaki bagi sebuah impian politik. Saya mahu tetap setia dan menumpahkan segala kudrat keringat kepada seorang suami dan anak-anak, agar nanti saat Allah bertanya di mahsyar mengenai tanggungjawab saya sebagai seorang isteri, saya mampu menjawab tenang, insya-Allah.

Takdir Allah, suami saya yang terlibat dengan segalanya yang bernama politik. Sebagai wanita Islam, saya berusaha menjadi isteri yang solehah dan ibu yang mithali. Saya infakkan seluruh jiwa raga kepada beliau sekaligus perjuangan beliau tidak pernah menyesal. Kerana saya sedar perjuangan beliau bukan perjuangan untuk dirinya sendiri, bukan untuk kami sekeluarga. Jelas perjuangan beliau semenjak saya mengenali beliau sehingga saat ini adalah demi rakyat dan negara. Tidak pernah berubah, tidak pernah beranjak walau sepicing pun daripada falsafah tersebut.


Keluarga di perkahwinan Ihsan dan Syaheedah

Persoalan demi persoalan terus timbul. Seluruh negara malah dunia mahukan penjelasan dan butiranbutiran terperinci. InsyaAllah akan saya ceritakan dalam siri penulisan ini setakat yang termampu cerita di balik tabir ini, agar menjadi perkongsian sekaligus pedoman kepada tuan puan agar kita semua faham bahawa kezaliman adalah musuh yang paling utama kepada manusia dan dunia ini. Islam dan juga agama-agama lain begitu sekali melarang dan mengharamkan kezaliman. Yang sudah menjadi mangsa kepada kezaliman manusia adalah suami saya sendiri, mana tahu sedikit hari lagi, suami, isteri, anak tuan puan pula…?

Bab 2/6: Zaman Kanak-Kanak Kak Wan

Ayah kandung saya, Dato’ Wan Ismail Wan Mahmood adalah seorang anak kampung sejati, beliau membesar di Sungai Bakap, Seberang Perai, Pulau Pinang. Antara kegemaran kami adalah mendengar beliau bercerita mengenai zaman mudanya yang penuh dengan pengalaman indah, lucu dan kadang-kala sedih. Antara cerita yang masih segar di ingatan saya adalah bagaimana beliau berusaha menonton pertunjukan bangsawan. Sebenarnya beliau tidak mampu membeli tiket sekalipun harganya 2 sen ketika itu. Oleh yang demikian beliau mengambil keputusan memanjat pokok untuk menonton pertunjukan bangsawan itu. Persis sahaja dengan gambaran yang dilakar oleh Datuk Lat dalam komik Kampung Boy.


Ayah kandung

Ayah kandung dikurniakan anugerah Dato’ atas khidmatnya yang tidak berbelah bahagi sebagai pegawai kerajaan selama 30 tahun. Beliau merupakan ahli Majlis Keselamatan Negara yang diberikan tugas khas berkenaan dengan perang psikologi menghadapi ancaman Komunis. Beliau sempat berkhidmat di bawah tiga orang Perdana Menteri. Sedikit sebanyak ayahlah yang menjadi sumber inspirasi saya bekerja sebagai doktor awam di hospital kerajaan. Ibu kandung saya, Datin Mariah binti Haji Khamis, adalah seorang suri rumah sepenuh masa dan semasa muda pernah menolong ibunya membuat dan menjual kuih-muih. 


Pakcik Che Rus

Saya dilahirkan pada 3 Disember 1952. Jana bijana saya adalah Hospital Kandang Kerbau, Singapura. Pada saat itu, Singapura masih sebahagian daripada Tanah Melayu. Beberapa lama selepas saya dilahirkan, keluarga saya berpindah ke Alor Setar. Saya mempunyai lima orang adik-beradik, saya merupakan anak kedua. Saya mempunyai seorang kakak dan seorang adik lelaki yang menjawat jawatan profesor di USM. Seorang lagi adik perempuan saya adalah bekas jurufoto di Bernama dan adik perempuan bongsu saya adalah seorang peguam. Paling ketara dan secara tidak langsung kami dibesarkan dengan pengajaran bahawa hidup ini adalah sebuah perkongsian dengan rakyat.


Ibu dan adik beradik saya

Yang wajar kami sumbangkan sedaya yang mampu kepada masyarakat. Itulah prinsip dan nilai yang tertanam dalam diri kami adik-beradik. Mungkin kerana faktor inilah juga saya akhirnya mengambil jurusan kedoktoran yang sememangnya pekerjaan yang berorientasikan khidmat kepada rakyat. 

Dalam usia yang semakin meningkat, segala seri wajah dan usia muda yang berlalu sentiasa saya kenangkan. Ramai yang tidak tahu, saya adalah anak angkat kepada pakcik dan makcik saya sendiri apabila ibu ayah kandung berhijrah ke London semasa saya berusia tiga tahun. Mereka tidak membawa saya kerana faktor kewangan yang tidak mengizinkan. Saya diamanahkan oleh kedua ibu bapa kandung saya kepada pakcik dan makcik saya sendiri, Che Rus bin Tahir dan Wan Asma binti Haji Wan Mahmood yang tinggal di Alor Setar. Merekalah ibu bapa kedua saya, sehingga hari in saya berasa beruntung kerana pernah mempunyai dua orang bapa dan dua orang ibu. Makcik adalah suri rumah sepenuh masa manakala pakcik adalah seorang pegawai kerajaan berjawatan Ketua Merinyu Kesihatan (Chief Public Health Inspector) bagi negeri Kedah dan Perlis. Saya juga perasan bahawa pakcik saya sangat mirip Tun Hussein Onn! 



Baju dan kasut raya, umur 6

Semasa kecil, seperti kanak-kanak biasa, saya berbasikal ke sekolah dan bermain bersama kawan di taman. Seperti anak-anak Melayu pekan lain, saya dibesarkan dengan didikan agama dan adat istiadat Melayu. Ibu dan ayah angkat saya sangat menitikberatkan soal pendidikan agama dan diajar sendiri oleh mereka membaca, menulis dan mengaji al-Quran. 


Ibu dan makcik Asma

Malah apabila keperluan timbul, mereka menghantar saya ke rumah Ustazah Mak Guru bagi mendalami bacaan al-Quran dan ilmu-ilmu fardhu-ain dan fardhu-kifayah. Saya tahu, ada politikus-politikus yang beranggapan melalui rupa zahir, bahawa saya bukan Melayu tetapi orang Cina. Entahlah, saya sendiri kadang-kala kurang faham dengan politik. Isu bercorak peribadi seperti ini pun dijadikan sebagai bahan kontroversi berpolitik. Hampir sepanjang hidup dewasa saya sebagai isteri Anwar Ibrahim, saya ditanya dan dipersoal dengan soalan seputar isu tersebut. Besar sangatkah isu keturunan bangsa saya? Hakikatnya adalah saya memang orang Melayu yang dibesarkan dengan semua adat istiadat Melayu. Keluarga belah ayah kandung saya berasal dari Pasir Mas, Kelantan terus kepada usul keturunan Melayu Patani. Sehingga kini, masih ramai lagi saudara mara kami daripada belah ayah yang menetap di Pasir Mas dan di Kampung Laut, Kelantan. Sementara di sebelah emak kandung saya, datuknya dipercayai adalah seorang Baba Melaka. 


Saya, umur 12

Alhamdulillah, meskipun saya dibesarkan oleh keluarga angkat, namun tidak pernah sedetik pun saya dianggap sebagai orang luar dan disisihkan. Malah segala-galanya sempurna bagi seorang kanak-kanak yang memerlukan perhatian dan bimbingan serta kasih sayang. Saya amat bersyukur kerana diberikan kenikmatan kehidupan yang normal lagi sederhana. Namun dalam masa yang sama, saya sedar masih ramai kanak-kanak Malaysia miskin yang tidak mendapat peluang yang sewajarnya. Malah yang lebih menyedihkan lagi apabila mereka tidak mempunyai peluang melanjutkan pengajian tinggi meskipun mempunyai potensi yang luas kerana kecerdasan minda. Justeru di manakah silapnya? Bagaimana sekarang ini pula masih ketara kemiskinan, sebagaimana yang dapat kita lihat sendiri di pendalaman Sabah dan Sarawak, negeri yang kaya dengan hasil mahsul buminya namun amat daif dari segi infrastuktur asas seperti sekolah, jalan raya dan tenaga eletrik. Kadang-kadang saya semacam tidak percaya bahawa Malaysia sudah Merdeka selama 54 tahun kerana masih terlalu banyak golongan miskin dan kekurangan. Walaupun ibu bapa angkat saya bukan daripada golongan berada, berkat sokongan dan kasih sayang yang dicurahkan serta komitmen saya dalam pelajaran, saya berjaya melanjutkan pelajaran di Kolej Tunku Kurshiah (TKC). Semasa di TKC, saya memang suka bergurau dan kerap kali aktif berlakon di dalam skit-skit komedi. Walaupun masa di TKC dipenuhi suasana gembira jenaka, kerana asuhan yang baik daripada ibu bapa angkat saya, saya tidak pernah abaikan ibadah wajib yang ditetapkan dalam Islam.

This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 1676x799.

Bersama rakan kelas saya di Kolej Tunku Kurshiah

Kadang kala saya menegur kawan-kawan yang tinggal satu dom dengan bertanya, “Kawan sudah solatkah?” Niat bertanya bukanlah untuk menyindir kawan-kawan saya, yang semuanya masih sangat rapat dengan saya. Namun apabila melihat ada yang meringan-ringankan solat, saya terasa ada tanggungjawab untuk saya menasihati mereka. Bukankah ingat memperingati itu bermanfaat kepada sesama orang Islam? Saya juga tergeli hati apabila kawan-kawan mengusik balik dan memanggil saya pencegah maksiat comel. Namun saya tahu perkara yang saya buat adalah perkara yang wajar. Bukankah Rasulullah meninggalkan pesan kepada kita dengan mengatakan jika kita melihat sesuatu kemungkaran maka cegahlah dengan tangan, jika tidak mampu dengan lisan, dan jika tidak mampu juga maka dengan hati. Jikalau dahulu saya mengajak kawan-kawan saya untuk menunaikan solat, sekarang saya mengajak rakyat menentang kerajaan zalim. Kedua-dua usaha ini berdasarkan pegangan saya bagi mengikuti saranan Allah untuk berpesan-pesan atas kebenaran dan berpesan-pesan atas kesabaran. Hanya kepada Allah kita akan kembali.


Berlakon dalam skit komedi TKC


ab 3/6: Kak Wan semasa di Universiti

Saya masih ingat, pada zaman saya bersekolah rendah. Oleh kerana ayah angkat saya adalah seorang pegawai kerajaan berjawatan Merinyu Kesihatan, beliau bertanggungjawab bagi memberikan ceramah dan penerangan dalam kempen-kempen kesihatan dan kebersihan kepada rakyat khususnya di negeri Kedah dan Perlis. Jelas di ingatan saya, bagaimana pada suatu hari beliau membawa balik sebuah model nyamuk aedes yang agak besar. Ayah menerangkan kepada saya dengan panjang lebar mengenai nyamuk tersebut, bermula dari habitat pembiakannya sehinggalah ia menjadi nyamuk.


Dengan rakan -rakan universiti di Dublin 

Saya menjadi semakin ingin tahu, sehingga akhirnya saya berjumpa dengan istilah yang mewakili ilmu berkenaan dengan kajian-kajian mengenai binatang, tumbuhtumbuhan malah angkasa raya dan sebagainya; ia adalah sains. Bagaimana sekecil-kecil nyamuk itu, ada hati, jantung, saluran darahnya yang tersendiri. Bagaimana mungkin ada yang mampu mencipta sistem yang hebat ini? Lama saya fikirkan, bagaimana pokok yang pelbagai jenis dengan pelbagai kegunaan, bagaimana pula bebunga mengembang dan sebagainya. Ianya sungguh indah. Siapa yang cipta? Pernahkah kita bertanya siapakah yang menciptakan semua itu? 


Semasa pelajar di Dublin, Ireland

Mungkinkah manusia yang lemah boleh menciptakan sistem yang sangat kompleks, hebat dan telus itu? Akan tetapi dengan hanya menghantar seekor nyamuk sahaja, Allah boleh menghancurkan seseorang itu sebagaimana yang termaktub dalam sejarah, seorang penguasa yang zalim, angkuh dan sombong bernama Namrud akhirnya mati akibat serangan seekor nyamuk!


Minat saya kepada sains membawa saya ke institusi perubatan Royal College of Surgeons in Ireland di kota Dublin, Ireland, bagi menyambung pengajian dalam bidang kedoktoran. Selama di sana saya berkenalan dengan beberapa orang pelajar sahabat senegara malah dari negara-negara lain. Bersama merekalah saya selalu berjumpa dan berborak tentang kursus perubatan, mengenangi makanan kampung yang sedap, cuaca Ireland yang sejuk sekali, dan juga mengadakan diskusi serius mengenai Islam. Antara pengalaman geli hati yang tidak dapat saya lupakan sewaktu belajar di Ireland, adalah apabila mengenangkan masyarakat Katolik Ireland yang tak pernah jumpa Muslimah Melayu memakai tudung, yang selalu salah anggap dan menegur saya sebagai seorang rahib.


Sewaktu kecil apabila saya membaca alQuran, saya memang tak faham sangat apa mesej dan makna sebenarnya yang mahu disampaikan Allah menerusi al-Quran. Masa muda, saya kerap melagukannya tanpa fahaman yang sangat dalam. Semasa di Ireland, saya memilki tafsir al-Quran dalam bahasa Inggeris. Saya membacanya saban hari dengan tekun dan khusyuk, subhana-Allah, tafsirannya benar-benar hebat. Pertama kali dalam hidup ini, saya merasakan nikmat yang cukup besar apabila memahami maksud al-Quran, apa yang Allah mahu sampaikan kepada kita. Bait demi bait dan baris demi baris saya tekuni, sungguh saat itu saya merasakan kenikmatannya. Akhirnya saya faham mengapa al-Quran dinyatakan oleh Allah sebagai penawar, mengapa dalam al-Quran dikatakan ada kisah-kisah yang terindah, mengapa membaca al-Quran akan mendatangkan ketenangan apatah lagi jika memahami maksud yang tersurat dan tersiratnya.


Kadang-kadang kegerunan menyelubungi diri dan jantung tergoncang sendiri, kadang-kadang saya rasa sangat nyaman dan tenang, malah ada kalanya saya akan tersenyum sendirian apabila membaca naskhah tersebut. Ia adalah pengalaman spiritual yang sangat bermakna buat diri saya sendiri. Mengenangkan hal tersebut, saya sering kali tidak menyedari ada butir-butir air yang meleleh membasahi pipi. Ah, sungguh sukar untuk digambarkan perasaan itu. Mungkin itulah yang dipanggil ‘saadah’ iaitu kebahagiaan, selepas datangnya ‘sakinah’ iaitu ketenangan. Sakinah yang saya jumpai hasil daripada membaca dan memahami teks al-Quran kemudian menjadi saadah yang tidak terucapkan, hanya Allah yang tahu… hanya Allah yang tahu. Pada suatu hari, saya menghadiri sebuah persidangan Islam di Manchester, England. Saya masih ingat, tahun itu adalah 1973. Tanpa disangka-sangka, dalam persidangan tersebut saya terjumpa dengan seorang gadis yang sangat istimewa. Hati saya berdetak dan pandangan saya tertancap pada wajahnya, “Subhana-Allah, gadis ini seakan ada nur yang memancar-mancar dari wajahnya.” Saya tertegun ketakjuban melihat wajah, akhlak dan bicara beliau. Saya tahu dan sedar, kecantikan dan kemanisan yang ada pada dirinya adalah kerana tingginya kebahagiaan dirinya dek kerana iman kepada Allah. Kecintaan dan pengharapan serta penyerahan spenuhnya kepada Allah menyebabkan wajahnya dikurniakan wajah yang sangat sejuk dan mendamaikan bagi dipandang. Nah, itulah kecantikan yang sejati dan hakiki, fikir dan renung saya.


Bersama pesakit di hospital

Ukhwah terjalin indah walau dalam perkenalan yang singkat, rupanya beliau berasal dairpada Holland dan baru saja memeluk Islam. Beliau kemudian memilih nama yang cukup indah bagi diabadikan sebagai gelaran barunya sebagai seorang Islam, Bashiera. Pertemuan singkat yang diakhiri perpisahan yang begitu membekas di hati itu tidak akan saya lupakan sampai ke hujung nyawa saya. Walaupun kini Bashiera sudah menjadi sebahagian daripada sejarah hidup saya, namun… kerana hadiah yang diberikannya pada akhir perjumpaan kami amat besar makna dan ertinya, saya akan terus berterima kasih dan menyimpan hadiah tersebut. Sehelai tudung yang menyempurnakan diri saya sebagai seorang muslimat. 


Saya pulang ke tanah air dengan segulung ijazah yang sungguh bermakna, membawa gelaran doktor perubatan yang terpikul segunung amanah di bahu. Semestinya keutamaan saya adalah menyumbang kepada masyarakat di tanah air, itu adalah kewajipan, tanggungjawab sekaligus amal jariah saya kepada rakyat Malaysia. Alhamdulillah, saya juga telah mengharumkan nama negara apabila menjadi pelajar terbaik fakultiperubatan perbidanan dan ginekologi dan dianugerahkan pingat emas yang digelar MacNaughton-Jones Gold Medal for Obstetrics and Gynaecology. Pada saya, iaadalah satu bukti di mana wanita Malaysia mampu memberikan yang terbaik malah mengharumkan nama Malaysia. Sekembalinya dari Ireland, saya terus memulakan tugas di Hospital Besar, Kuala Lumpur. Alhamdulillah, saya sangat menyukai dan sentiasa cuba memberikan servis terbaik kepada para pesakit. Saat yang paling menggembirakan pada saya adalah, apabila pesakit keluar hospital, sihat pulih melambaikan tangan mengucapkan selamat tinggal kepada saya. Melakukan sesuatu bagi kebaikan orang lain dan menolong para pesakit adalah sebenarnya satu nikmat. Senyuman yang menggambarkan kesihatannya sudah bertambah baik menjadi penawar bagi hati yang sunyi saat itu.


Bersama Anwar, Izzah & Nuha di Dublin

Bukan sunyi daripada rahmat dan Kasih sayang Allah. Namun sunyi dek kesibukan di hospital yang sentiasa memerlukan doktor. Kala umur saya sudah menginjak 26 tahun, saya belum lagi bertemu jodoh. Itulah kesunyian seorang doktor bujang, yang boleh dikira sedikit di lewat usia patut kahwin, dan saya memikirkan kemudian meluruskan harap kepada Allah. 


Anwar Ibrahim, MCKK

Sehinggalah... saudara Anwar Ibrahim datang melamar saya.


 Bab 4/6: Kisah Cinta Kak Wan dan Anwar 

Semua orang mengimpikan sebuah pertemuan manis yang akan dikenang sampai ke akhir hayat. Ramai juga yang berusaha mengejar apa yang panggil sebagai cinta sejati. Bagi si teruna menjadi impiannya bertemu dengan gadis idaman, begitu juga bagi seorang gadis yang mengimpikan seorang jejaka impiannya muncul dan menyatakan hasrat bagi menyunting bunga nan mekar. Semua ini dianggap sebagai sebuah kejayaan apabila mereka bersatu secara sah sebagai suami isteri.


Tatkala mula menjalankan tugas sebagai seorang doktor, umur saya sudah mencecah 26 tahun. Satu angka yang kritikal bagi seorang gadis pada zaman tersebut andai belum bertemu jodoh. Bukan tidak ada yang mahu, semasa masih bergelar pelajar di Ireland ada beberapa orang pelajar daripada negara luar mahu melamar, semestinya tidak dibenarkan oleh kedua ayah dan kedua ibu saya. Mesti habiskan pengajian dahulu, pesan mereka dan saya akur.


Tiba-tiba nama Anwar Ibrahim muncul dalam hidup saya. Anwar Ibrahim… satu nama yang sangat terkenal. Ya, beberapa tahun sebelum itu beliau sudah sangat daripada dikenali barisan sebagai seorang kepimpinan mahasiswa khususnya di Universiti Malaya. Sekadar itu sahaja. Itu pun lama sebelum saya ke luar negara. Namun sekeping gambar yang diambil oleh seorang rakan sekelas saya sewaktu di Ireland, membawa Anwar kepada saya. Gambar tersebut diambil semasa saya menghadiri kelas pengajian bahasa Arab. Pada suatu hari, seorang kenalan datang berjumpa saya, dia kemudian memaklumkan kepada saya bahawa Anwar Ibrahim sedang mencari calon isteri dan bertanya sama ada saya berminat atau tidak?

Saya terkejut, pada waktu itu Anwar Ibrahim sudah menjadi presiden kepada sebuah gerakan Islam yang bernama Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM). Beliau sudah sangat tersohor di Malaysia. Saya pula hanya seorang doctor siswazah di Hospital Besar, Kuala Lumpur.

Saya serba salah dan mengambil sikap acuh tidak acuh. Namun selepas mendengar cakap-cakap daripada kawan-kawan mengenai beliau, saya kemudian mengubah keputusan, “Saya setuju setakat jumpa beliau,” hati mula berbicara. Daripada cakap-cakap orang dan pembacaan mengenai beliau, saya mula jatuh hati kepada prinsip dan perjuangan yang didokong oleh beliau. Selain daripada itu, beliau juga dilihat masyarakat semasa sebagai seorang pemimpin, intelektual Islam yang berwibawa dan juga… hensem!? Jika ada yang bertanya, “Apakah kalian ‘berdating’ dahulu?” atau “Apakah kalian memberi dan menerima hadiah istimewa yang dikenang-kenang sampai saat ini?” Mungkin ada juga yang akan bertanya, “Pernahkah Datuk Seri hadiahkan sebarang bunga kepada Kak Wan?” dan sebagainya. Jawapannya adalah….


Satu pertemuan diaturkan di rumah seorang kawan. Saya hanya bersiap ala kadar kerana saat itu jujurnya, saya masih ragu akan perasaan diri sendiri. Namun saya gagahkan jua kerana mahu melihat sendiri bagaimanakah rupanya Anwar Ibrahim, apakah beliau benar sebagaimana yang dibicarakan orang ramai? Saya menanti, semuanya sudah tersedia. Tibatiba, satu panggilan telefon masuk dan tuan rumah menjawab. Beliau kemudian datang kepada saya dengan wajah yang sedikit redup, “Mohon maaf, saudara Anwar tidak jadi datang kerana perlu ke Iran bagi mewakili belia Islam Asia bagi meraikan kejayaan Revolusi Iran selepas menjatuhkan kerajaan Shah Iran.”

Saya hanya mampu tersenyum, “Mungkin bukan jodohku,” gumam saya dalam hati. Rasa lega berseli dengan rasa hampa. Ah, apakah perasaan itu. Saya sendiri kurang jelas dengan perasaan diri sendiri saat itu. Kehidupan diteruskan dan saya terus menjadi seorang doktor yang melakukan rutin kedoktorannya. Sehinggalah pada suatu hari, tiba-tiba ada pesanan kepada saya yang ada orang mahu berjumpa dengan saya dan orang tersebut sedang menunggu saya di kantin hospital. Saat itu saya masih dalam duti, membuat pemeriksaan kepada para pesakit. Hati tertanya-tanya, “Siapakah yang datang? Apakah mungkin… ah, tidak mungkin….”

Selesai sahaja tugasan, saya bergegas ke kantin hospital dan sengaja datang dari arah yang tidak dapat dilihat oleh orang, dari jauh saya melihat seorang lelaki sedang duduk keseorangan. Kemudian saya mengamati beliau agak lama juga sebelum saya berjumpa dengannya. Ternyata apa yang terlahir di hati saya saat itu adalah, “Benarkah ini adalah Anwar Ibrahim? Ternyata dia sangat kurus dan cengkung malah memakai cermin mata yang berbingkai besar. Kelihatannya tidaklah sehebat sebagaimana yang diperkatakan.” Kemudian saya menyapa dan kami duduk bersembang, namun tidak lama. Beliau perlu segera beredar kerana ada beberapa mesyuarat dan perkara yang perlu diuruskan.Saya kemudian dapat merasai apa yang dinamakan wibawa seorang tokoh pimpinan. Mendengar bait-bait kata yang dilafazkan beliau serta celupan dan curahan pemikiran beliau, saya akhirnya mengakui mengapa beliau yang sangat belia pada waktu itu boleh pergi sejauh itu dalam aktivisme, kemasyarakatan dan perjuangan.


Itulah antara siri-siri perjumpaan yang kemudian membawa kami kepada pasangan yang sah bergelar suami isteri selang setahun kemudian. Tiada perjumpaan atau apa yang dipanggil ‘dating’. 

Hubungan kami kebanyakan melalui talipon; berjumpa sekadar perlu, itu pun kebanyakan di hospital tempat saya bekerja.


Sebagai penggerak kepada gerakan mahasiswa dan belia, Anwar sentiasa dilihat sebagai ‘aktivis nakal’ kepada kerajaan pada waktu itu, sekaligus saat beliau menyatakan hasrat mahu menyunting saya kepada ayah kandung, ada ketidaksetujuan daripada beliau. Namun semuanya menjadi sangat baik selepas lahirnya cahaya mata sulung kami, Nurul Izzah. Tidak pernah saya bayangkan, kemudiannya saya akan menjadi isteri kepada seorang ahli politik. Suami saya kemudian mula mendaki ke mercu kerjaya sebagai menteri, bermula dengan timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri (bahagian Hal Ehwal Agama Islam), kemudian Menteri Belia dan Sukan, Menteri Pertanian, Menteri Pelajaran dan paling akhir adalah Menteri Kewangan sekaligus Timbalan Perdana Menteri Malaysia.


Sehinggalah saat yang tidak pernah kami semua dapat bayangkan… gegaran dan pergeseran kian membarah, namun suami saya tidak sekali pun menampakkan wajah gusarnya apabila bersama kami. Sekali pun, beliau tahu kondisi dirinya juga dalam bahaya saat itu.

Bab 5/6: Peristiwa Anwar ditangkap

Sudah hampir 13 tahun berlalu, namun semuanya makin jelas terakam di kotak minda malah kadang-kadang mendatangkan perasan yang bercampur baur. Sedih, marah, geram dan sebagainya. Namun kemudian saya sedar bahawa di sebalik segala ujian ada beribu jenis kebaikan. Allah juga menyatakan bahawa tidak akan diuji hambanya itu melainkan mereka mampu menghadapinya. Saya tabahkan diri, tenteramkan jiwa, kembali kepada-Nya dan sentiasa merafakkan seluruh pergantungan dan pengharapan kepada-Nya, Alhamdulillah, semuanya berlalu dengan baik. 


Anwar semasa menjadi TPM.

Mengimbau kembali titik hitam itu seakan memaksa saya berhadapan dengan suatu realiti yang dahsyat, yang hanya kita dapat bayangkan dalam filemfilem aksi dan konspirasi sahaja. Hakikatnya ia terjadi kepada kami, anak-anak kami, di rumah kami, kepada saya dan suami saya.


Anwar bersama Yusuf al-Qaradawi

Ironinya kami sekeluarga tidakpun merasai bahawa ada sesuatu hal yang tidak kena beberapa lama sebelum peristiwa hitam tersebut terjadi. Suami saya juga tidak banyak bercerita sehinggalah kepada hari pemecatan beliau. Mungkin ada yang tertanya, “Datuk Seri tidak ceritakan apa-apakah mengenai krisis beliau dengan pihak-pihak tertentu?” Jawapannya adalah, “Tidak dan tidak pernah.” Beliau pulang ke rumah rasmi Timbalan Perdana Menteri yang kami diami pada ketika itu sebagaimana biasa. Tidak banyak yang dibicarakan mengenai kerja-kerja rasmi kerajaan mahupun parti di rumah, beliau adalah suami dan bapa kepada anak-anak kami di rumah. Dan saya juga menghormati suami dengan tidak bertanya mengenai perkara yang tidak mahu dia kongsikan.


Saya tahu ianya hanya kerana satu sebab, suami saya tidak mahu kami sekeluarga khususnya saya bersusah hati dan tertekan dengan situasi yang sedang dihadapinya. Saban hari dia pulang dan jujurnya saya perasan sedikit perubahan dan ketegangan yang sedang dihadapinya namun saya tetap mengabil sikap tunggu sehingga dia yang menceritakannya kepada saya.


Penyokong-penyokong Reformasi.

Masih jelas terpahat di ingatan saya bagaimana keadaan saat peristiwa hitam itu berlaku, saya kira semua sudah maklum bagaimana ia terjadi. Bagaimana rumah kami dicerobohi oleh sekumpulan skuad tindak khas bersut lengkap dengan topeng masing-masing. Mereka masuk dengan cara memecahkan pintu rumah sedangkan pada masa itu ada orang ramai di dalam rumah kami.


Sekeluarga sebelum serbuan polis

Mereka juga menyerbu masuk tanpa adab dan moral sebagai menghormati tuan rumah, dengan tidak membuka kasut terlebih dahulu dan terus sahaja menyerbu lantas menyelongkar seluruh isi rumah kami. Dalam keadaan huru-hara itu, rumah kami terus sahaja diselerakkan oleh mereka. Namun ada satu perkara yang tidak pernah saya ceritakan kepada umum dan saya mahu kongsikan di sini. Saya yakin dan pasti anggota skuad yang terlibat dalam siri serbuan malam itu adalah pengawal peribadi yang sudah bersama dengan suami saya saban tahun sewaktu beliau menjadi Timbalan Perdana Menteri.


Serbuan Polis, Anwar di tangkap

Kami mengenali secara baik rupa dan peribadi kesemua pegawal keselamatan tersebut. Menjadi kebiasaan kepada saya dan suami menjamu mereka makan tiap-tiap hari. Hubungan kami dengan mereka sangat baik. Saat mereka menyerbu masuk, saya telah cam mereka. Mereka mencari-cari di mana suami saya bagi diberkas. Beberapa kali saya bertentang mata dengan mereka dan kebanyakannya mengalihkan wajah dan mata mereka daripada bertentang dengan saya. Saat itu saya perasan mata mereka merah dengan lelehan air mata. Saat itu, saya juga menangis faham bahawa mereka dipaksa menangkap pemimpin yang dihormati mereka, dipaksa melakukan tindakan tidak bertamadun tersebut.



Anak-anak menuntut keadilan.

Paling menyedihkan saya adalah serbuan dilakukan pada masa Isyak dengan cara senjata sub-machine gun diacu-acukan. Tegang dan Biadab sekali dan tidak berperikemanusiaan, sedangkan kami anak-beranak, saudara-mara dan para pendokong ada di sana pada waktu itu. Malah suami dan ayah kepada anak-anak saya diheret mereka dengan cara yang mengaibkan dan menakutkan di depan anak-anaknya sendiri.


Kad-kad Hari Raya dari penyokong-penyokong Reformasi

Wajah takut anak-anak yang berusia lima ke belasan tahun pada masa itu masih terbayangbayang di ingatan saya sehingga sekarang. Sekalipun mereka sudah besar dan ada yang sudah berumah tangga, namun peristiwa tersebut mendatangkan trauma dan kesan yang panjang kepada mereka. Paling menakutkan saya sendiri, selepas suami saya dibawa oleh para anggota polis dengan sebuah van khusus, kami dibawa dengan sebuah van lain dan apabila van sudah bergerak barulah saya menyedari bahawa seorang daripada anak kami tidak ada bersama dalam van tersebut. Pada saat pencerobohan berlaku anak kami telah berlari masuk ke dalam bilik tidur dan mendiamkan diri penuh ketakutan di sana. Trauma yang dihadapi olehnya agak teruk dan berpanjangan sehingga beberapa lama.


Saya ingat dengan jelas, apabila kami sampai di Bukit Aman, anggota yang bertanggungjawab berkali-kali memujuk saya agar balik dengan mengatakan semua akan baik dan beres. Dalam keadaan yang bercampur baur itu saya merayu kepada beliau, “Kamu Muslim dan saya pun Muslim. Janji kepada saya sebagai seorang Muslim bahawa suami saya akan diuruskan secara professional. Janjikan Anwar diberi hak asasinya mengikut prosedur undang-undang yang betul.” Beliau memperakukan permintaan saya itu. Namun sebenarnya pada ketika itu, beberapa pintu dari situ, suami saya sedang dibelasah sehingga separuh mati oleh Ketua Polis dengan matanya tertutup gelap dan tangannya terikat di belakang. Demikianlah antara siri pencabulan undang-undang yang terus berlangsung sehingga pada hari ini khususnya dengan pelaksaan ISA yang tidak kunjung padam.


Pada keesokan hari, saya didatangi oleh seorang kawan yang mahu menyampaikan suatu maklumat. Beliau mengenali beberapa anggota polis yang ditugaskan menjaga suami saya, dan hendak menyampaikan berita mengenai keadaan suami saya di dalam bilik tahanan pada ketika itu. Namun berita yang dibawa oleh beliau bukanlah berita yang baik. Beliau dengan berat hati memberitahu saya ada maklumat daripada dalam mengatakan seorang anggota polis yang diarahkan menukar bab lampu dalam sel tahanan suami saya, mendapati beliau dalam keadaan terbaring kaku serta kepalanya ditudung penuh. Dengan air mata yang membasahi mukanya, kawan itu memberitahu saya bahawa suami saya dikhuatiri sudah meninggal dunia! Allah… saat itu hanya Allah yang tahu bagaimanakah perasaan saya… air mata tidak tertahan lagi dan saya hanya mampu berdoa, “Ya Allah, tabahkanlah diriku yang lemah ini ya Allah. Sungguh diri hamba-Mu yang kerdil ini sudah dizalimi dan dianiaya ya Allah, kasihanilah diriku dan anak-anakku ya Allah….”

Bab 6/6: Perjalanan Kak Wan ke medan politik

Akhirnya hari yang ditunggutunggu pun tiba, hari pertama kami anak beranak dapat menatap wajah dan batang tubuh insan kesayangan kami yang telah menghilang selama sembilan hari. Paling kurang kami semua tahu dia masih hidup! Masih lagi dikurniai Allah demi sebuah perjuangan, demi sebuah keadilan! Saat kami bertentang mata dan anak-anak berjumpa dengan ayah mereka, percayalah, hanya Allah yang tahu perasaan di sanubari ini. Kerinduan yang bercampur baur dengan kerisauan, kadang pula geram dan amarah datang menjelang, namun semuanya diredakan dengan sebuah senyuman, dengan ucapan nasihat daripada insan yang kami sayang itu.


Bersama Almarhum Ustaz Fadzil Noor mendoa kebebasan Anwar

Saat itu juga, jelas pada wajah beliau khususnya di kawasan mata kesan lebam-lebam, sudah saya agak, kerajaan zalim memang tidak boleh dipercayai. Gelodak jiwa kembali menakul pemikiran, menepis rasional dan emosi tidak mampu ditawan lagi. Kesabaran juga punya hadnya, punya kadarnya. Benar, Islam mengajar sabar. Namun Islam juga mengajar kezaliman wajib ditentang! Perancangan dan nasihat daripada teman dan taulan saya dengar dan nilaikan, akhirnya saya dengan rela hati terjun ke dalam dunia yang tidak pernah saya bayangkan. Dunia yang jauh daripada nurani kedoktoran saya, iaitu gelanggang politik yang penuh dengan ranjau dan duri.


Bersama banduan politik terkemuka: Nelson Mandela

Nekad… saya nekad. Menentang kezaliman dan menjulang keadilan menjadi agenda hidup kemudiannya. Jika ada yang berkata, “Wan Azizah hanya berpolitik dan bercakap mengenai keadilan kerana suaminya yang ditangkap, jika tidak tiadapun….” Saya katakan, “Ya, kerana Anwar, kerana dia suami saya. Memang itu adalah asbabnya. Selepas saya benar bergelumang dalam perjuangan politik kemudiannya, saya sedar agenda keadilan adalah agenda sejagat, agenda si marhaen hinggalah sang bangsawan. Ia adalah agenda zaman berzaman dalam negara Islam dan bukan Islam, ia adalah hak setiap insan malah binatang dan tanaman. Keadilan benar menjadikan saya rela berjuang dengan keringat, darah dan air mata.”


Kemudian kami diberikan kebenaran bagi melawat Anwar dalam jangka masa yang sudah ditetapkan, sebulan sekali. Dalam bulan pertama, saya perasan perubahan yang ketara terjadi kepada beliau. Bermula daripada mata yang lebam tidak kebah-kebah, rambutnya juga mulai gugur, mukanya cengkung dengan begitu ketara. Beliau juga mengadu sakit di bahagian belakang. Naluri dan ilmu kedoktoran saya kuat mengatakan, ada sesuatu yang tidak kena kepada beliau. Justeru, dengan usaha sulit beberapa pihak yang simpati, kami berjaya menyeludup keluar sampel air kencing beliau bagi diperiksa.


Ujian dijalankan dan betapa luluhnya hati saya saat mendapat keputusan daripada ujian air kencing tersebut yang mengatakan kemungkinan besar suami saya diracun dengan arsenik! Disyaki arsenik dimasukkan ke dalam makanan beliau di dalam penjara. Apakah maksudnya ini? Untuk tahun-tahun kemudiannya, kami hanya boleh berjumpa dengan berdindingkan cermin lutsinar. Sekalipun kami dapat nampak dengan jelas wajah dan tubuh badan beliau dan beliau juga dapat melihat kami namun tiada sebarang sentuhan dapat dibuat sepanjang tempoh tersebut. Melihat keletah anak-anak ketika itu sangat meruntun hati kewanitaan dan keibuan saya. Bagaimana mungkin saya dapat tahan dengan kezaliman ini, ayah kepada anakanak yang tidak bersalah dipisahkan atas dosa dan kesalahan yang tidak dapat dibuktikan.

Melihat mereka berebut mahu mendapatkan perhatian dan menceritakan apa yang berlaku kepada mereka sepanjang tidak berjumpa menggamit jiwa ini. Seketika kemudian saya sedar, penjara ini juga adalah nikmat kurniaan Allah kepada kami.

Saya tidak pernah ingat, bilakah waktu dalam tempoh suami saya menceburi politik beliau ada masa yang sangat berkualiti bagi bersama anak-anak dan saya sendiri. Kesibukan politik telah merampas hampir 20 tahun hak anak-anak saya dengan ayah mereka. Namun, pabila di penjara semuanya terlunas. Anak-anak mendapat hak mereka kembali dan saya sangat bahagia sekalipun ada dinding yang memisahkan kami sekeluarga. Namun kami percaya Allah tidak selamanya memenangkan kezaliman, kalaupun tidak di dunia, di akhirat akan terbalas jua. Ketidakadilan wajib ditentang, kerana sebuah negara dan masyarakat hanya akan mencapai takah tertinggi dalam ketamadunan agama dan bangsa mereka tatkala keadilan secara optimum dijalankan mengikut lunas dan fitrah kemanusiaan.



Majlis perkahwinan Izzah dan Raja Shahrir

Masih saya ingat, saat anak gadis sulung kami melangsungkan perkahwinan beliau dengan jejaka pilihannya. Alhamdulillah, suami saya dibenarkan keluar tetapi hanya bagi menjadi wali; tidak dibenarkan bersama dalam kenduri. Selepas sahaja akad nikah, Anwar mendakap Izzah lantas dinyanyikan sebuah lagu yang cukup syahdu buatnya. Saya, menantu kami dan seluruh keluarga serta hadirin merasakan kesyahduan itu. Ia berakhir tidak lama kemudian, Anwar dimasukkan van penjara. Saya tersentak buat kesekian kalinya, dengan realiti kami yang dicemari dengan ketidakadilan.


Hari demi hari diteruskan dan saya tidak lagi menoleh walau sesaat ke belakang. Saya sedar saya kini bukan lagi seorang doktor pakar mata, saya sedar saya bukan lagi seorang isteri kepada ahli politik yang berstatus menteri dan saya sedar saya bukan lagi hanya mama kepada anak-anak saya. Saya kini adalah ahli politik yang membawa gagasan keadilan sejagat agar ia diluhurkan di bumi bertuah ini.


Apabila suami saya dibebaskan dan kembali menumpahkan kudratnya pada perjuangan politik, dalam diam saya terperasan perbezaan yang besar pada sosok yang saya kenal lebih daripada 30 tahun ini. Beliau bukan lagi Anwar Ibrahim yang dahulu… beliau bukan lagi Pak menteri yang disibukkan oleh mereka yang oportunis di sekeliling pinggang. Beliau saya lihat seakan telah ditarbiyahkan dan diislahkan akan pemikiran dan perjuangannya. Berlakunya tajdid dalam diri beliau, seolah Anwar yang kini berusia 63 adalah sama dengan Anwar tatkala dirinya berumur 23 tahun. Perjuangan, semangat dan idealismenya adalah demi sebuah keadilan sejagat, demi kesejahteraan rakyat.




Saya bersyukur kepada Allah, kerana pada saat ini kami masih bersatu dalam dakapan kasih sayang Allah meskipun tiada siapa yang tahu, apa kan berlaku esok mahupun lusa... 
Disqus Comments