Friday 24 January 2014

[Ohsem] Lagi gambar bersejarah



Kehebatan Kaabah di dalam komik Inggeris



Melaka suatu ketika dahulu.Cantik lukisan ni, tahniah pada pelukisnya. hasil rujukan catatan Acheh dan Portugis. Maka terhasil lukisan ini. Lukisan oleh : Dani Warguide




Hitler..barisan atas tengah sekali sewaktu grade 4..tahun 1890 an..gambar besar ada di wiki..



Lukisan di atas adalah lukisan yang dilukiskan oleh Godinho di Eredia yang menggambarkan bagaimana kapal-kapal Melayu Achech sedang berperang dengan Portugis.

Lukisan di atas menggambarkan bagaimana kapal-kapal Galleon Melayu yang berjumlah 5 buah melancarkan tembakan meriam melawan kapal Luis Monteiro Coutinho.

Untuk mengalahkan armada Portugis di Selat Melaka, orang Melayu mendapati jong besar mereka bukanlah lawan untuk melawan Galleon yang dibawa oleh Portugis.

Lantas, orang Melayu telah membina galleon yang lebih kecil daripada galleon Portugis, tetapi lebih pantas dan ini menyebabkan penguasaan Portugis di Selat Melaka terbatas apabila mereka tidak lagi mampu berbuat sesuka hati di Selat Melaka sebaliknya hanya mampu bertahan dan melihat dari jauh bagaimana Johor dan Acheh untuk berkongsi laluan terhangat dang paling sibuk di dunia itu.




Gambar willie kereta yg pertama..1936..Ford model T flat head V8 engine.



The unbroken seal on Tutankhamun's tomb 1922. 3,245 years untouched.



Samuel Reshevsky, age 8, defeating several chess masters at once in France, 1920.


19 year-old Shigeki Tanaka was a survivor of the bombing of Hiroshima and went on to win the 1951 Boston Marathon. The crowd was silent as he crossed the finished line.


Jalan yang sama di syria..yang berbeza hanya tahun..



Ayat yg ditoreh pada dinding kem tahanan yahudi.



Wajah wajah wanita kanibal di russia..1920 an..bacaan lanjut 


Che guavera..Congo..1965..sewaktu konflict di sana.

Mayat mary jane kelly sewaktu ditemui di bunuh oleh jack the ripper..1888
Disqus Comments