Terdapat berbagai pendapat mengenai asal usul tarian ini. Ada pendapat
yang mengaitkan asal usulnya dengan “Wali Songo” yang hidup di Tanah
Jawa pada abad ke-15. Dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan
pedalaman di Jawa,Wali Songo menghadapi kesulitan untuk mendekati
orang-orang di sana. Beliau mendapat idea untuk menari-nari sambil
menunggang kuda. Dalam peralihan waktu, kuda-kuda itu ditukar dengan
kulit binatang atau buluh bagi menggantikan kuda sebenar.
Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina
Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah
tarian kuda kepang.
Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan.
Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk
mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari
keseronokan.
Menurut kepercayaan, kuda kepang dikuasai oleh sejenis kuasa ghaib.
Lantaran itu, satu upacara khas perlu dilakukan sebelum bermain. Jika ia
gagal dilakukan mungkin sesuatu yang tidak diingini akan menimpa para
pemain dan juga penontonnya. Upacara ini bermula dengan istiadat memuja
roh. Setelah itu bomoh akan menjampi untuk istiadat membuka gelanggang
yang biasanya berukuran 40’ dengan 60’.
Bomoh juga akan menyediakan “sajian” untuk “penunggu”. Sajian itu ialah
kelapa, beras, pisang masak, kemenyan, kain putih, jarum, benang, ayam
putih, padi, telur dan bunga rampai. Bilangan minima penari ialah
sembilan orang dan maksimanya 15 orang. Penari-penari ini biasanya
terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
Tarian dicipta oleh guru yang mengajar kumpulan itu sendiri.
Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang,
Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya.
Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan “Lenggang Kiprah”.
Satu perkara yang menarik di dalam tarian ini ialah kerana seringnya
terdapat beberapa orang penari akan “naik syeikh”(mabuk) atau "masuk
isim" setelah persembahan rasmi tamat.
Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman.
Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas
sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa
dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian
pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang
dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut.
Apabila gerak langkah penari-penari itu semakin liar dan tidak dapat
dikawal, bomoh akan membaca mentera ke ubun-ubun atau telinga mereka
setelah mereka ditangkap dan direbahkan oleh pegawal-pegawal yang
cekap.Setelah itu mereka akan pulih dalam keadaan letih lesu. Adalah
dipercayai bahawa selain dari hiburan, tarian kuda kepang juga boleh
digunakan untuk menyembuhkan penyakit ganjil seperti dirasuk
hantu,diresapi roh orang mati dan sebagainya.
Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu
tempat khusus. Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu
akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang.
Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah,
gendang(alat utama),angklung, gong( berbentuk bulat dan diperbuat dari
gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor( seperti rebana
besar), soron kecil(dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung
dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang(dibuat dari tembaga,ditengahnya
bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).
Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian.
Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia
hendaklah seragam.
Permainan kuda kepang adalah permainan tradisional yang begitu popular
di Johor sehingga sekarang ini, biarpun ia semakin tidak diminati oleh
generasi muda.Ia mempunyai kaedah-kaedah, pantang larang dan upacara
yang perlu dipatuhi, yang berbeza mTerdapat berbagai pendapat mengenai
asal usul tarian ini. Ada pendapat yang mengaitkan asal usulnya dengan
“Wali Songo” yang hidup di Tanah Jawa pada abad ke-15.
Dalam usaha mengembangkan Islam di kawasan pedalaman di Jawa,Wali Songo
menghadapi kesulitan untuk mendekati orang-orang di sana. Beliau
mendapat idea untuk menari-nari sambil menunggang kuda. Dalam peralihan
waktu, kuda-kuda itu ditukar dengan kulit binatang atau buluh bagi
menggantikan kuda sebenar.
Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina
Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah
tarian kuda kepang.
Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan.
Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk
mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari
keseronokan.
Menurut kepercayaan, kuda kepang dikuasai oleh sejenis kuasa ghaib.
Lantaran itu, satu upacara khas perlu dilakukan sebelum bermain. Jika ia
gagal dilakukan mungkin sesuatu yang tidak diingini akan menimpa para
pemain dan juga penontonnya. Upacara ini bermula dengan istiadat memuja
roh. Setelah itu bomoh akan menjampi untuk istiadat membuka gelanggang
yang biasanya berukuran 40’ dengan 60’.
Bomoh juga akan menyediakan “sajian” untuk “penunggu”. Sajian itu ialah
kelapa, beras, pisang masak, kemenyan, kain putih, jarum, benang, ayam
putih, padi, telur dan bunga rampai. Bilangan minima penari ialah
sembilan orang dan maksimanya 15 orang. Penari-penari ini biasanya
terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
Tarian dicipta oleh guru yang mengajar kumpulan itu sendiri.
Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang,
Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya.
Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan “Lenggang Kiprah”.
Satu perkara yang menarik di dalam tarian ini ialah kerana seringnya
terdapat beberapa orang penari akan “naik syeikh”(mabuk) atau "masuk
isim" setelah persembahan rasmi tamat.
Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman.
Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas
sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa
dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian
pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang
dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut.
Apabila gerak langkah penari-penari itu semakin liar dan tidak dapat
dikawal, bomoh akan membaca mentera ke ubun-ubun atau telinga mereka
setelah mereka ditangkap dan direbahkan oleh pegawal-pegawal yang
cekap.Setelah itu mereka akan pulih dalam keadaan letih lesu. Adalah
dipercayai bahawa selain dari hiburan, tarian kuda kepang juga boleh
digunakan untuk menyembuhkan penyakit ganjil seperti dirasuk
hantu,diresapi roh orang mati dan sebagainya.
Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu
tempat khusus. Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu
akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang.
Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah,
gendang(alat utama),angklung, gong( berbentuk bulat dan diperbuat dari
gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor( seperti rebana
besar), soron kecil(dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung
dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang(dibuat dari tembaga,ditengahnya
bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).
Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian.
Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia
hendaklah seragam.
Permainan kuda kepang adalah permainan tradisional yang begitu popular
di Johor sehingga sekarang ini, biarpun ia semakin tidak diminati oleh
generasi muda.Ia mempunyai kaedah-kaedah, pantang larang dan upacara
yang perlu dipatuhi, yang berbeza mTerdapat berbagai pendapat mengenai
asal usul tarian ini.
Ada pendapat yang mengaitkan asal usulnya dengan “Wali Songo” yang hidup
di Tanah Jawa pada abad ke-15. Dalam usaha mengembangkan Islam di
kawasan pedalaman di Jawa,Wali Songo menghadapi kesulitan untuk
mendekati orang-orang di sana. Beliau mendapat idea untuk menari-nari
sambil menunggang kuda. Dalam peralihan waktu, kuda-kuda itu ditukar
dengan kulit binatang atau buluh bagi menggantikan kuda sebenar.
Ada pula yang berpendapat asal usul tarian ini ada kaitan dengan Saidina
Ali. Untuk meniru gerak langkah bala tentera Saidina Ali maka lahirlah
tarian kuda kepang.
Pendapat lain pula menghubungkan asal usulnya dengan alam kayangan.
Seekor kuda kayangan bernama Kuda Sembrani dikatakan turun di Jawa untuk
mencari kawannya yang hilang. Setelah berjumpa mereka menari-nari
keseronokan.
Menurut kepercayaan, kuda kepang dikuasai oleh sejenis kuasa ghaib.
Lantaran itu, satu upacara khas perlu dilakukan sebelum bermain. Jika ia
gagal dilakukan mungkin sesuatu yang tidak diingini akan menimpa para
pemain dan juga penontonnya. Upacara ini bermula dengan istiadat memuja
roh. Setelah itu bomoh akan menjampi untuk istiadat membuka gelanggang
yang biasanya berukuran 40’ dengan 60’.
Bomoh juga akan menyediakan “sajian” untuk “penunggu”. Sajian itu ialah
kelapa, beras, pisang masak, kemenyan, kain putih, jarum, benang, ayam
putih, padi, telur dan bunga rampai. Bilangan minima penari ialah
sembilan orang dan maksimanya 15 orang. Penari-penari ini biasanya
terdiri daripada kaum lelaki sahaja.
Tarian dicipta oleh guru yang mengajar kumpulan itu sendiri.
Tarian-tarian yang selalu dipersembahkan ialah tarian Sola, Selendang,
Pak Tani, Pucuk Rebung, Perjuangan, Mempertahankan Diri dan sebagainya.
Lenggang-lenggok di dalam tarian ini dinamakan “Lenggang Kiprah”.
Satu perkara yang menarik di dalam tarian ini ialah kerana seringnya
terdapat beberapa orang penari akan “naik syeikh”(mabuk) atau "masuk
isim" setelah persembahan rasmi tamat.
Mereka yang “naik syeikh” ini boleh melakukan gerak geri aneh yang pasti tidak dapat dilakukan dalam keadaan siuman.
Umpamanya, melompat setinggi enam atau tujuh kaki, meniti diatas
sebatang buluh atau kayu licin ataupun seutas tali, juga mengupas kelapa
dengan gigi. Semasa penari-penari sedang “naik syeikh” , bunyi-bunyian
pengiring penari akan terus dimainkan. Jikalau tidak mereka naik berang
dan menerkam pemain-pemain bunyi-bunyian tersebut.
Apabila gerak langkah penari-penari itu semakin liar dan tidak dapat
dikawal, bomoh akan membaca mentera ke ubun-ubun atau telinga mereka
setelah mereka ditangkap dan direbahkan oleh pegawal-pegawal yang
cekap.Setelah itu mereka akan pulih dalam keadaan letih lesu.
Adalah dipercayai bahawa selain dari hiburan, tarian kuda kepang juga
boleh digunakan untuk menyembuhkan penyakit ganjil seperti dirasuk
hantu,diresapi roh orang mati dan sebagainya.
Dipercayai juga bahawa kuda kepang ini hendaklah diletakkan disuatu
tempat khusus. Jika diletakkan di sembarangan tempat roh kuda kepang itu
akan mengamuk dan merosakkan pertunjukan-pertunjukan yang akan datang.
Alat bunyi-bunyian yang sering mengiringi tarian kuda kepang ialah,
gendang(alat utama),angklung, gong( berbentuk bulat dan diperbuat dari
gangsa), kinong (seperti gong tetapi lebih kecil), jidor( seperti rebana
besar), soron kecil(dibuat dari tembaga yang dititik supaya melengkung
dan lekuk seperti ruas buluh) dan bonang(dibuat dari tembaga,ditengahnya
bonjol bulat kira-kira lapan garis pusat).
Bagaimanapun tidak semua alat ini digunakan dalam satu-satu tarian.
Bentuk pakaiannya pula terserah kepada kehendak kumpulan tetapi ia
hendaklah seragam.
Permainan kuda kepang adalah permainan tradisional yang begitu popular
di Johor sehingga sekarang ini, biarpun ia semakin tidak diminati oleh
generasi muda.Ia mempunyai kaedah-kaedah, pantang larang dan upacara
yang perlu dipatuhi, yang berbeza menurut apa yang dipelajari daripada
guru-guru yang terlibat.
Biarpun berbeza, namun umumnya ia hampir sama, iaitu melibatkan sajian,
pemujaan, tarian, iringan alat muzik dan patung-patung kuda kepang yang
digunakan ketika menari.Dalam upacara membuka gelanggang, pada kebiasaan
pawang duduk menghadap sajian, yang disebut sebagai sajen dalam bahasa
Jawa.
Bahan sajian ini berbeza. Buat masa sekarang ini, sajian tersebut begitu
mudah.Walaupun demikian pada masa dahulu, bahan yang disediakan begitu
banyak termasuk kain putih, benang, jarum, bunga kenanga, kelapa muda,
kemenyan, pisang emas, telur ayam, bedah, minyak wangi dan
wang.Gelanggang dibuka oleh pawang, atau ketua dengan membakar kemenyan
dan memperasap bahan sajian, kemudian beliau menjemput roh kuda
semberani datang bersama menjayakan permainan yang akan dipersembahkan.
Di bawah ini diperturunkan sebahagian daripada mantera yang dituturkan.
"AssalamualaikumYa Nini Dayang, Kiki DanyangSeng manggoni kawasan
ikiAku jalok sawap pandanganneYo, yo. ya Allah, ya AllahAku dikongkon
bukak gelanggang ikiBiso podo selamat kabehWong seng main
jarangsemberani ikiKabeh sak enengiYa yo, ya Allah, ya Allah".
Yang dimaksudkan dengan "Nini Dayang'' dan "Kiki Danyang'' dalam
ungkapan ini ialah makhluk-makhluk halus, ataupun jin-jin yang menghuni
atau menguasai tempat berkenaan, di mana persembahan tersebut diadakan.
Kerana itu sebelum memulakan persembahan keizinan daripada makhluk ini
dipohon, agar ia tidak marah, dipanggil untuk menikmati sajian yang
dihidangkan.
Selain daripada Nini Dayang dan Kiki Danyang di bumi, keizinan daripada
makhluk-makhluk halus yang menghuni langit juga diminta.Pawang berdiri
di tengah-tengah gelanggang, mendongakkan kepalanya ke atas melihat
kayangan dan membaca mantera berikut:
"Ya Nini Dayang, Kiki DanyangSeng manggone awang-awanganSeng jenenge
Jaran SemberaniAku njalok turun semurupSupoyo seng main Jaran Semberani
ikiPodo selamet kabehYo yo.Bi `s-mi `llahi `r-rahmani `r-rahimKerusi
belakangku, mutu jalil dipangkuKadimu kananku, kan juga naiiranya
empatOjo merosak, ojo membinasa ahli kumpulan aku".
Dalam mantera ini, setelah sajian disediakan, jin-jin bernama "yang
dikatakan menghuni kayangan diminta turun ke bumi, memohon kepadanya
agar melindungi mereka yang terlibat dengan permainan kuda kepang, para
penonton yang datang menyaksikan persembahan, juga agar makhluk ini
meresap dalam tubuh para penari membolehkan menari tarian kuda kepang.
Menurut seorang informan selepas pawang memanggil makhluk ini turun ke
bumi, pawang memperasap semua alat muzik, lalu akhirnya memberi isyarat
kepada ketua kumpulan memulakan persembahan. Gong dipukul tiga kali
diikuti oleh alunan muzik lain. Setelah itu pawang duduk di tepi
gelanggang menyaksikan permainan.
Keadaan tidak sedarkan diri atau "lupa'' berlaku tidak lama setelah
permainan dimulakan. Penari yang naik syeikh akan terpisah daripada
kumpulannya. Mata mereka yang berada dalam keadaan ini berkilauan, tidak
boleh bercakap, manakala pergerakan dan kelakuan mereka menyerupai
kuda.
Hakikatnya, situasi seseorang penari itu bergantung kepada kekuatan roh
juga niat atau azam diri. Faktor lain ialah makhluk yang menyerap dalam
tubuh yang dipanggil atau diseru melalui rangkaian jampi mantera yang
dituturkan oleh pawang yang mengetuai kumpulan, perasapan kemenyan,
sajian yang dihidangkan, juga bunyi gendang dan gong yang dipalu.
Mereka yang begitu asyik, menghayati bunyi-bunyian muzik, lebih-lebih
lagi mereka yang terlibat dengan tarian ini akan berasa adanya satu
tarikan menyeluruh pada diri dan minda apabila terdengar bunyi muzik
berkenaan terutama bunyi gong dan gendang.Menurut seorang pawang yang
mengepalai kumpulan ini, ada pemain kuda kepang yang masih berada di
rumah, meninggalkan meja makannya dalam keadaan separuh tidak sedarkan
diri, mengayuh basikal menuju ke gelanggang dan terus menari setelah
diberi patung kuda kepang, padahal ia ketika itu hanya berkain pelekat.
Tidak semua penari berada dalam keadaan lupa atau naik syeikh. Mereka
yang tetap dalam keadaan normal akan memberhentikan tariannya lalu duduk
berehat di tepi gelanggang, atau membantu bomoh menjaga penari lain
yang berada dalam keadaan lupa daripada merempuh keluar gelanggang atau
melakukan aksi yang boleh memudaratkan orang lain atau diri sendiri.
Penari yang sedang naik syeikh mesti dipegang kuat oleh beberapa orang
pengawal bergantung kepada kekuatan penari yang terus-menerus bergerak
menurut alunan muzik yang dimainkan. Anggota yang mesti dipegang supaya
tidak bergerak ialah kedua-dua belah kaki, tangan dan juga kuda.Penari
akan rebah dan senyap sebentar, kemudian sedarkan diri sendiri. Di
antara jampi yang dibaca oleh pawang untuk tujuan ini berbunyi:
"Bi `s-mi `llahi `r-rahmani `r-rahimMalaikat wadi wadi manikamSing
jogo darang tulangKulit tulangPulih podo bahayaBukan aku kabeh
jampiBukan aku punya tangkaldengan kalimah sudah tibaberkat doaLa ilaha
Illa `llahMuhammad `r-rasulullah".
Jampi ini dimulakan dengan menyebut bismillah, bermakna "dengan nama
Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihi.'' Setelah menyebut bismillah
tadi, ia diikut dengan seruan kepada "malaikat wadi wadi manikam''.
Kalau dilihat sepintas pandang, ia kelihatan seumpama menyeru malaikat.
Dalam pembelajaran ilmu tauhid, tidak ada nama malaikat yang dinamakan
'malaikat wadi wadi manikam.' Yang dimaksudkan dengan "malaikat wadi
wadi manikam'' itu ialah jin-jin yang diseru tadi, yang dikatakan
sebagai penghuni kayangan, diseru agar meresap dalam tubuh penari,
membolehkan para penari, menari tarian kuda kepang.
Apa yang dihajati sebenarnya berlaku, kerana sebahagian daripada mereka
yang terlibat menjadi tidak sedarkan diri, atau separuh tidak sedarkan
diri, dalam keadaan 'naik syeikh', akibat daripada resapan makhluk jin
yang diseru tadi.Kerana itu, untuk memulihkan penari yang dalam keadaan
tidak sedarkan diri tadi, jin yang meresap dalam darah, tulang dan
kulit, keluar membolehkan penari dalam keadaan biasa, 'pulih podo
bahaya.' Awal jampi disebut bismillah. Kemudian dituruti dengan seruan
kepada jin-jin yang meresap dalam tubuh agar keluar. Namun kerana ia
menggunakan nama malaikat iaitu "Malaikat wadi wadi manikam,'' maka ia
menjadikan lahirnya kecelaruan untuk ditafsirkan oleh pendengar, juga
oleh mereka yang menuturkan sendiri.Perbuatan seperti ini dinamakan
sebagai istihza atau persenda, di mana seseorang itu menyebut nama Allah
yang Maha Pemurah lagi Mengasihani sebelum memanggil jin-jin.
Keadaan menjadi lebih tidak menentu apabila ungkapan mantera atau jampi
berkenaan diakhiri dengan kalimah syahadah, seperti yang terdapat dalam
contoh yang disertakan di atas.Kebanyakan penari yang berada dalam
keadaan menurun, yang diistilahkan sebagai lupa'', 'naik syeikh',
'mabuk' atau 'khayal' tidak sedarkan diri apa yang mereka lakukan.
Tenaga menjadi bertambah dan berupaya melakukan perbuatan yang tidak
boleh dilakukan dalam keadaan normal.
Allah menyuruh setiap orang yang beriman itu agar menjauhkan diri
daripada jin-jin, iblis dan syaitan kerana tipu daya makhluk ini amat
besar. Allah menjelaskan bahawa syaitan itu adalah musuh yang nyata.
Kerana itu, dalam keadaan apa sekalipun anggaplah makhluk ini sebagai
musuh.Walaupun demikian, dalam persembahan ini, makhluk-makhluk
tersebut, seperti yang dijelaskan dalam jampi mantera juga upacara yang
dilakukan. Mereka yang terlibat telah meminta jin-jin yang menghuni
tempat di mana persembahan itu dilakukan agar datang melindungi para
pemain, para penonton dan segala-galanya agar persembahan berjalan
lancar jauh daripada berbahaya daripada gangguan iblis dan syaitan juga
manusia.
Selain daripada itu mereka yang terlibat juga memuja makhluk tersebut
meresap, sebati bersatu dalam tubuh penari membolehkan mereka
menari.Untuk memudahkan makhluk ini datang, sajian, yang dipanggil sajen
yang terdiri daripada pelbagai bahan makanan disajikan untuk
makhluk-makhluk ini.
Bilangan Penari
Permainan kuda kepang memerlukan sekurang-kurang 25 orang seperti berikut:
9 orang penari
5 orang pemain muzik
2 orang yang bertindak sebagai "Bomoh Pemulih"
9 - 15 orang penjaga kawasan.
~Bagaimanapun dalam sesuatu persatuan, jumlah ahlinya adalah sebanyak 40
orang. Seorang daripada penari-penari itu bertindak sebagai pemimpin
yang dipanggil "Danyang". Pemain-pemain biasanya berpakaian seragam.
Peralatan
Peralatan permainan kuda kepang terdiri daripada:
~angklung
~lima buah angklung
~sebuah gendang
~pecut
~serantai tali sepanjang 100 kaki (30 meter)
Angklung yang berbentuk empat segi diperbuat daripada buluh dan rotan
dan dimainkan dengan cara menggoyangkan dan menggoncangkan buluh
tersebut. Gabungan bunyi nyaring daripada buluh yang kecil serta bunyi
bergema daripada buluh yang besar menghasilkan bunyi yang indah dan
menarik.
Gendang diperbuat daripada kayu leban dan kulit lembu, sedangkan
pengikatnya diperbuat daripada rotan. Gendang ini yang dipalu mengikut
irama yang tertentu berdiameter lebih kurang tiga kaki. Gong menyedapkan
lagi bunyi muzik pengiring. Pecut diperbuat daripada kedua-dua buluh
dan tali yang dipintal menjadi satu. Fungsi pecut adalah untuk mengarah
dan mengawal permainan, iaitu penari-penari kuda kepang.
Selain itu, perkakas yang penting ialah kuda yang diperbuat daripada
anyaman buluh yang dianyam membentuk kuda. Ada juga kuda kepang yang
dibuat daripada kulit lembu dan dibentukkan menyerupai kuda dan
diwarnakan. Tali digunakan untuk membuat pagar bagi mengelakkan
penari-penari yang mabuk daripada berkeliaran serta untuk memudahkan
bomoh mengawal tarian.
Persembahan
Kuda kepang biasanya dipersembahkan di tempat terbuka atau di atas
pentas yang besar. Sebelum tarian bermula, Tok Bomoh akan membakar
kemenyan dan membaca jampi untuk memberikan tenaga kepada kuda-kuda.
Beliau menggunakan telur mentah, bunga, rumput, dan air untuk
persembahan.
Dikawali oleh seorang "danyang" yang melecutkan pecut untuk menentukan
rentak tarian, setiap penari akan naik ke atas kuda masing-masing.
Apabila muzik mula bergema, penari-penari yang dipimpin oleh "danyang"
itu masuk ke gelanggang. Rentak muzik bermula dengan perlahan dan agak
membosankan. Setiap penari akan menunggang dan memacu kuda menurut pola
yang ditentukan oleh rentak dan irama lagu.
Ketika muzik menjadi lebih pantas, kuda-kuda akan menderap dengan lebih
laju. Kekadang pihak penganjur akan merentang kain licik untuk pemain
menitinya. Penari-penari boleh melakukan pergerakan yang aneh dan luar
biasa seperti bersilat melompat-lompat setinggi enam kaki dan
sebagainya. Semasa penari dalam keadaan sedemikian, bunyi-bunyian yang
mengiringi tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik
tidak rancak, penari-penari akan akan menerkam atau menendang pemain
muzik seakan-akan kuda yang sedang berang.
Penari-penari menari selama dua jam sehingga mengalami keadaan bersawai,
terpukau dengan kehebatan pergerakan-pergerakan mereka. Ketika mabuk,
mereka kekadang akan bermimpi menunggang kuda yang benar sambil
menari-nari dengan iringan muzik. Disebabkan itu, mereka mencuba
mengejar muzik itu. Keadaan ini dipanggil "naik syeh".
Jika keadaan bertambah liar dan tidak dapat dikawali, Tok Bomoh akan
mengarahkan pengawal-pengawal yang ditempatkan di setiap sudut
gelanggang untuk menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, dan
seterusnya Tok Bomoh akan membaca jampi untuk memulihkan mereka.
Pantang Larang
Pantang larang dalam permainan kuda kepang ialah pemain tidak boleh
diacah semasa dalam permainan atau ketika sedang mabuk kerana ditakuti
akan melarat dan menjadikan keadaan tidak terkawal.
Namun pantang larang yang utama ialah tidak boleh melihat kain berwarna
merah kerana ia adalah pantang larang semulajadi. Selain itu tidak boleh
terlihat atau melihat kaca atau serpihannya kerana ditakuti akan
dimakan oleh pemain.
Apabila muzik mula bergema, masuklah pemain-pemain yang dipimpin oleh
"danyang" memasuki gelanggang. Pemain-pemain akan menari menurut rentak
dan irama lagu. Tiap-tiap penari akan menunggang atau memacu kuda
anyaman(kuda kepang). Tarian yang kerap dipersembahkan dalam sesuatu
majlis tarian kuda kepang ialah Tarian Solo, Tarian Selendang, Tarian
Pucuk Rebung dan Tarian Kuda Kepang dinamakan "Lenggang Kiprah".
Penari-penari menari sehingga mabuk atau tidak sedarkan diri selama 2
jam. Keadaan ini disebut sebagai "naik syeh".Mereka boleh melakukan
perbuatan atau gerakan yang aneh dan luar biasa seperti bersilat
melompat-lompat setinggi 6 kaki dan sebagainya. Kadang-kadang pihak
penganjur akan merentang kain licik untuk pemain menitinya.
Semasa penari dalam keadaan demikian, bunyi-bunyian yang mengiringi
tarian ini akan bertambah rancak. Kononnya jika alunan muzik tidak
rancak maka penari akan naik berang dan akan menerkam atau menendang
pemain muzik. Kelakuan ini tidak ubah seperti kuda yang sedang berang.
Jika keadaan bertambah liar, Tok Bomoh akan mengarahkan pengawal
menangkap dan merebahkan mereka ke tanah, seterusnya dijampi.
Penari-penari itu akan dipulihkan semula oleh Tok Bomoh dan kembali
normal seperti biasa.
Menurut keterangan pemain yang mengalami kejadian seperti ini,ketika
mabuk mereka bermimpi menunggang kuda sambil menari-nari dengan iringan
muzik. Semakin lama bunyian itu sayup kedengaran. Kerana itulah mereka
cuba mengejar muzik itu. Jelaslah tarian Kuda Kepang mempunyai semangat
yang menjadi asas kepercayaan dan peminat mereka. Selain itu alat-lat
kuda kepang mesti disimpan dengan baik kerana ditakuti akan dimarahi
oleh 'rohnya'. Ini menunjukkan bahawa permainan kuda kepang mempunyai
kepercayaan tersendiri.
Sepertimana cara perubatan tradisional, permainan kuda kepang juga tidak
ketinggalan menyelitkan pengerasnya yang diserahkan kepada Tok Bomoh
persembahan. Pengeras yang dimaksudkan ialah beberapa butir kemenyan,
tempat bara untuk membakar kemenyan, air mentah secerek, nasi campur
(nasi yang sudah bercampur lauk ayam dan sayur), kuih campur, serta yang
utama sekali ialah wang sebanyak RM2.25 yang diserahkan oleh tuan rumah
atau penganjur kepada Tok Bomoh persembahan. Bayaran untuk setiap
persembahan atau pertunjukan kuda kepang adalah tidak kurang dari RM200 .
Peringatan:
* Segala pemujaan dan ayat mantera yang terkandung di dalam artikel di
atas adalah berunsur "syirik" dan bertentangan dengan "Ajaran Islam".