Friday 6 March 2015

10 SOALAN TEMUDUGA YANG SELALU DI TANYA

panduan temuduga kerja

1.  Beritahu saya tentang diri anda?
Ini biasanya soalan pertama yang akan di tanya penemuduga sebaik sahaja anda telah mengambil tempat duduk anda. Ini adalah peluang bagi penemuduga untuk menilai anda  melalui apa yang kamu katakan dan bagaimana anda menjawap soalan mereka. Seperti yang mereka selalu berkata, jawapan pertama anda adalah penting sekali, jadi anda perlu pastikan anda telah menyediakan diri anda secukupnya untuk menjawab. Pastikan ia pendek dan ringkas, sebaik-baiknya dalam masa 2 – 3 minit.
Bagaimana anda harus menjawab kemudian? Seperti saya katakan, anda harus melakukan sikit kajian awal kepada syarikat itu, cari maklumat melalui kawan atau sumber lain yang boleh membantu anda.
Jawapan anda itu, adalah berkaitan kualiti anda (contohnya, kelayakan, personaliti dan pengalaman kerja) yang berkaitan dengan kedudukan dalam soalan. Oleh itu, anda hanya perlu menyampaikan maklumat berkenaan apa yang diperlukan untuk kerja, tetapi tidak kepada yang tidak relevan yang berkaitan dengan acara keluarga atau peribadi.
2. Apakah kelemahan anda?
Pada anda soalan ini seolah-olah rumit. Dari satu segi, anda tidak boleh menunjukkan bahawa anda kekurangan apa yang diperlukan untuk kerja di pihak yang lain, ia akan dusta yang nyata jika anda mendakwa anda tidak mempunyai apa-apa kelemahan. Apa yang anda harus mendedahkan pada masa itu?
Jika anda benar-benar melihat profil syarikat mereka dan apa-apa berkaitan, anda sekarang akan memahami apa kualiti yang dianggap kekuatan, dan apa yang tidak. Sekarang, terdapat beberapa cara untuk menjawab soalan maut seperti ini.
Dengan pengetahuan anda apa yang dimaksudkan sebagai kelemahan yang tidak disukai oleh penemuduga,Caranya anda boleh topeng kekuatan sebagai kelemahan. Sebagai contoh, anda boleh mengatakan anda adalah orang yang amat  teliti, dan cerewet dengan butir-butir projek (untuk ini untuk bekerja walaupun, kerja mestilah salah seorang yang tertentu tentang khusus). Last but not least, anda boleh mengaku kelemahan yang lalu tetapi menunjukkan bagaimana anda telah berjaya ke atas mereka.
 3. Apakah pencapaian anda yang terbesar?
Walaupun penemuduga meminta anda tentang pencapaian terbesar anda, anda masih perlu memilih satu yang lebih profesional yang berkaitan dengan jawatan yang anda pohon. Ini adalah masa yang baik untuk menggambarkan bagaimana anda boleh menyumbang kepada syarikat itu jika anda berjaya direkrut, maka ia akan memberi kelebihan kepada anda jika anda menyebut satu pencapaian yang terpakai kepada kedudukan anda sekarang.
Katakan anda memohon untuk jawatan yang memerlukan sejumlah besar penyelesaian masalah dan troubleshooting. Anda mungkin mahu bercakap tentang satu-satu masa apabila anda menyelesaikan masalah berterusan yang telah dilanda syarikat anda selama bertahun-tahun. Anda boleh menjelaskan bagaimana anda memulakan penyelidikan dan membuat cadangan berguna yang akhirnya dilaksanakan kepada semua jabatan. Jika boleh, kuantiti keputusan anda dari segi simpanan yang dibuat dan meningkatkan daya penghasilan, boleh anda ceritakan.
 4. Mengapa anda meninggalkan pekerjaan terakhir anda?
Terdapat pelbagai sebab yang munasabah untuk meninggalkan pekerjaan lama. Namun, apabila ia datang untuk temubual, cuba untuk menjawab secara positif dan bukannya mengadu tentang apa yang membuat anda tidak berpuas hati mengenai syarikat lama atau jabatan dahulu. Terangkan berkaitan  dengan matlamat kerjaya anda dan bagaimana pekerjaan yang anda memohon menyediakan persekitaran yang lebih baik bagi pertumbuhan daripada pekerjaan sebelum ini anda. Seperti biasa, sudut balasan anda sedemikian rupa bahawa apa yang anda telah belajar dalam kerja anda yang terdahulu memberi kesenangan kepada anda dengan kemahiran yang berharga untuk kedudukan semasa.
Di sini, penemuduga itu cuba untuk mengukur berapa banyak kerja yang sesuai dengan harapan anda. Anda mungkin telah berhenti kerja terakhir anda kerana anda tidak berpuas hati tentang sesuatu. Penemuduga mahu memastikan bahawa anda akan komited kepada kerja dan tidak meninggalkan kerana permintaan anda tidak dipenuhi.
 5. Kenapa anda ingin bekerja dengan kami? “
Penemuduga ingin melihat sejauh mana anda mengetahui tentang budaya syarikat, dan sama ada anda boleh mengenal pasti dengan nilai-nilai dan visi organisasi. Setiap organisasi mempunyai mata yang kukuh, dan merekalah orang-orang yang anda harus menyerlahkan dalam jawapan anda. Sebagai contoh, jika syarikat ini memberi penekanan kepada integriti dengan pelanggan, maka anda menyebut bahawa anda ingin berada dalam pasukan kerana anda sendiri percaya dalam integriti. Jika syarikat ini penting kualiti produk, anda perlu cakap anda suka kerja menghasilkan produk kualiti dan ingin member komitmen terbaik.
Ia bukan pembohongan. Dalam kes yang nilai anda tidak sejajar dengan syarikat itu, tanya diri anda adakah  anda akan gembira bekerja di sana. Jika anda tidak mempunyai isu dengan itu, teruskan. Tetapi jika anda sedar budaya syarikat dan sedar bahawa terdapat beberapa dilema yang anda mungkin menghadapi, anda harus berfikir dua kali.  Cara yang terbaik ialah bersikap jujur ​​dengan diri sendiri, dan bersikap jujur ​​dengan penemuduga dengan apa yang ada dalam budaya syarikat mereka.

6. Mengapa anda memohon  jawatan ini?
Jika anda di syarikat baru hanya untuk gaji besar,  tidak memberikan mereka faedah.  Atau untuk perkara itu, tidak memberi gambaran bahawa anda berada di sini kerana anda perlu pada kehidupan selesa. Mana-mana syarikat yang mahu seseorang yang komited kepada organisasi dan akhirnya membangunkan rasa kekeluargaan. Ia tidak membantu jika anda di sini untuk gaji bulanan. Jangan member jawapan kerana Gaji Besar.
Malah, cara terbaik untuk menjawab soalan ini adalah untuk memberi masa  dan peluang untuk memeriksa, menyemak  apa yang kurang mengenai kerja dan syarikat anda. Ia mungkin anda akan menemui sesuatu, seperti budaya kerja, persekitaran kerja, yang bermaksud kerja anda, dan sebagainya. Jika anda tidak menjumpai apa-apa, maka anda benar-benar serius harus mempertimbangkan jika ini adalah pekerjaan yang tepat untuk anda.
Sebaik sahaja anda tahu mengapa anda mahu kerja ini, kemudian anda boleh menjawab mereka dalam cara yang akan berkaitan bagaimana anda sesuai dengan kedudukan. Sebagai contoh, jika anda suka kerja-kerja khidmat pelanggan yang terlibat kerana anda boleh berkomunikasi dengan orang dan personaliti suka bergaul . Yakinkan mereka bahawa anda akan menyesuaikan diri dengan baik di sini, dan anda akan menjadi aset kepada syarikat.
7. Apa yang anda ingin lakukan 5 tahun dari sekarang?
Sekali lagi, soalan ini diminta untuk mengetahui sama ada anda komited dengan pekerjaan ini. Hakikat bahawa terdapat orang yang melompat dari satu kerja  ke kerja lain, dan bahawa kerana mereka tidak benar-benar mempunyai perancangan yang kukuh untuk bekerja.
Satu lagi sebab untuk menanya soalan ini adalah untuk melihat sama ada anda adalah seseorang yang menetapkan matlamat dalam kehidupan. Orang yang menetapkan matlamat jangka panjang adalah lebih dipercayai daripada orang-orang yang tidak ada matlamat. Maksudnya, mengetahui apa yang anda mahu dalam hidup ini, banyak perkara mengenai personaliti anda, mungkin sebagai orang yang boleh membawa dan kekal bermotivasi. Mungkin anda boleh jawap, ingin menambah baik bidang itu supaya di hormati dan di kenali ramai. Kena buat sikit draf jawapan yang sesuai dan munasabah.
Dengan jawapan yang positif akan meletakan diri anda, dalam golongan yang bersedia memberi khidmat terbaik pada syarikat. Ini akan member gambaran anda buat  homework sebelum dating sini, serta komited dengan kerja.
8. Mengapa saya perlu memilih anda?
Ini adalah soalan yang perlu anda, menghubungkan kemahiran, pengalaman, pendidikan dan personaliti anda kepada pekerjaan itu sendiri. Ini adalah anda perlu benar-benar biasa dengan bidang kerja serta budaya syarikat. Ingat walaupun, ia terbaik untuk menyokong pendapat mereka dengan contoh-contoh sebenar, bagaimana anda menjadi seorang kakitangan syarikat yang baik.

Apa yang, akan membedakan anda dari orang yang lain? Tenaga dan semangat yang mungkin. Orang akan  tertarik kepada seseorang yang berkarisma, yang boleh menyumbang jumlah yang besar tenaga. Seperti yang anda jelaskan keserasian anda dengan kerja dan syarikat, pastikan anda dapat menggambarkan diri anda sebagai  orang yang bermotivasi, yakin dan bertenaga, sentiasa bersedia untuk melakukan untuk menaikan dan membantu syarikat itu.
Kena buat draf jawapan di rumah dan fikirkan apa sumbangan pada syarikat itu?.
9. Berapa gaji yang anda mahu?
Rundingan gaji adalah satu perkara yang sukar dan teliti. Sebaik-baiknya bercakap, anda harus elak daripada pergi ke topik ini sehingga peringkat akhir pengambilan apabila anda ditawarkan kerja.
Cuba cakap dengan berhemah tentang perkara ini, kadang  kala mereka nak uji kita, samada kita ini mata duitan, atau kerja kerana gaji. Perkara yang penting ialah kerja saya, servis saya disini, dan tuan mungkin sudah ada jumlah gaji yang sesuai dengan saya.
10. Adakah anda mempunyai sebarang soalan untuk bertanya kepada saya?
Ini biasanya soalan terakhir yang ditimbulkan kepada anda, jadi peluang anda untuk menamatkan sesi temuduga yang baik dan cemerlang. Serahkan kedudukan anda pada mereka.  Walau bagaimanapun, anda perlu berkata sesuatu yang selain daripada menjawab bahawa anda mempunyai apa-apa untuk meminta. Jangan lakukan perkara yang memperlihat anda tidak berminat dengan pekerjaan itu.
Jangan menanya soalan bodoh yang boleh menjerat anda. Kaji dan fikir dahulu sebelum bertanya.
Salah satu jawapan terbaik untuk soalan ini adalah untuk mengetahui tentang peluang anda untuk mendapat kerja ini. Mengucapkan terima kasih kepada penemuduga kerana bagi peluang dan meluahkan keghairahan anda untuk jawatan tersebut, “saya akan bekerjasama dengan pihak tuan selepas ini, jika ada panggilan untuk saya, Terima kasih.”  balas secara objektif dan bukannya mengambil apa-apa kritikan peribadi.
Sudah tentu, anda bebas untuk meminta mana-mana soalan di dalam fikiran anda. Ia adalah, selepas semua, anda yang sedang mencari pekerjaan yang sesuai untuk diri anda sendiri. Mengumpul banyak maklumat tentang kedudukan dan mempunyai gambaran bagaimana rasanya bekerja di sana dalam sehari, Jika mereka menawarkan kerja dan ia adalah apa yang anda sedang cari, untuk itu!
Disqus Comments